اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گزارشی تحلیلی به بررسی تجارت کشور در نه ماه ابتدایی سال جاری (منتهی به آذر) پرداخته که حاکی از کاهش 7 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

صادرات

کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گزارشی تحلیلی به بررسی تجارت کشور در نه ماهه سال جاری پرداخته که در مجموع به رقم 65 میلیارد و 978 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با سال قبل حاکی از کاهش 7 درصدی است.

از این میزان ارزش تجارت، 33 میلیارد و 358 میلیون دلار آن بدون احتساب صادرات نفت و صادرات چمدانی مربوط به صادرات غیرنفتی کشور به وزن 86 میلیون و 940 هزار تن بوده که به لحاظ ارزشی 5.4 درصد افزایش و به لحاظ وزنی 2 درصد کاهش داشته است.

در مقابل با توجه به سیاست های کنترل واردات در همین مدت 32 میلیارد و 620 میلیون دلار کالا به وزن 23 میلیون و 871 هزار تن به کشور وارد شده است. مقایسه آمار 9 ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال قبل از کاهش ارزش واردات به میزان 15.9 درصد و کاهش وزن واردات به میزان 13.27 درصد حکایت دارد.

بر اساس این گزارش و با توجه به آمار منتشرشده از صادرات و واردات در 9 ماهه سال جاری، جهش صادرات که در ماه های قبل آغازشده بود با افت مواجه شده است که مهم تریم دلیل آن، ایجاد موانع صادراتی از جمله صدور بخشنامه های متعدد بانک مرکزی، افزایش ارز پایه صادراتی از 4200 تومان به 8300 تومان (دلار نیمایی) و کاهش واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، تراز تجاری کشور در آذرماه، کسری یک میلیارد و 203 میلیون دلاری را نشان می‌دهد. همچنین حساب جاری کالایی تجمعی نه ماهه کشور رقمی معادل 737 میلیون دلار مازاد را نشان می‌دهد که در مقایسه با هشت ماهه سال جاری با کاهش مواجه بوده است. افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش بروکراسی های اداری، منجر به کاهش واردات شده است. به طوری که میزان واردات در زمان مذکور 39.3 میلیارد دلار بوده است.ترازارزش هر تن کالای صادراتی
بر اساس گزارش تحلیل تجارت خارجی در نه ماه ابتدایی سال 97، افزایش ارزش هر واحد کالای صادراتی نشان‌دهنده تعمیق در محصولات ایرانی است. به این معنا که هراندازه کالاهای باارزش تری صادر شود، ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور خواهد شد. بر اساس اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش هر تن کالای صادراتی در نه ماهه 1397، معادل 384 دلار است که این میزان عمدتاً متأثر از صادرات در ماه آذر است؛ همچنین این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 7.5 درصد افزایش داشته است.

تنوع پایین سبد صادراتی کشور
گزارش تحلیلی کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران درباره تجارت خارجی نشان می دهد به رغم شعارهای پی‌درپی در خصوص رهایی از اقتصاد تک محصولی و اجتناب از خام فروشی، آمار تجمعی آبان ماه حاکی از آن است که سبد صادراتی کشور بسیار متمرکز و سهم فراورده های نفتی در آن چشمگیر است. بر همین اساس، باوجود کاهش 45 درصدی میعانات گازی، هنوز این محصول بالاترین رتبه صادرات را به ارزش 2 میلیارد و 776 میلیون دلار دارد.ترازجغرافیای صادرات کشور
تحلیل کشورهای هدف به‌منظور صادرات کالاهای ایرانی، دیگر بخشی است که کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گزارش تحلیل تجارت خارجی در سال 97 به آن پرداخته است. بر اساس این گزارش، در میان 10 شریک تجاری اول ایران، سهم عراق، چین، امارت، افغانستان، ترکیه، تایلند، پاکستان و عمان همانند ماه‌های پیش، با رشد چشمگیری همراه بوده است. به این دلیل که در دوران تحریم، صادرکنندگان در این شرایط، کشورهای پیرامونی را به‌عنوان یکی از مفرهای صادراتی در نظر می‌گیرند. علاوه بر این هزینه های حمل و نقل پایین به کشورهای همسایه، نقش حایز اهمیتی در توسعه صادرات میان ایران و این کشورها ایفا می‌کند.

تداوم کاهش صادرات به هند و کره جنوبی از دیگر موضوعاتی است که در این گزارش به آن پرداخته‌شده است.

تراز

لینک خیری:تسنیم

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>