اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پیل ثانویه (باتری های قابل شارژ):
باتری های قابل شارژ به عنوان پیل ثانویه شناخته می شوند. این نوع باتری ها را می توان با وصل کردن به شارژ، بارها و بارها مورد استفاده قرار داد و قبل از اینکه نیاز به تعویض باتری باشد، استفاده های متعددی از آن کرد.

باطری4

هزینه اولیه باتری های قابل شارژ معمولاً بیشتر از باتری های یک بار مصرف است، اما مجموع هزینه مالکیت و اثر زیست محیطی این باتری ها کمتر است، زیرا می توان قبل از نیاز به تعویض، آن ها را چندین بار به صورت ارزان مجدداً شارژ کرد.

این باتری ها در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • دستبندهای سلامتی و ساعت های هوشمند.
  • کاربردهای نظامی و زیردریایی ها.
  • دوربین ها و ضربان سازهای مصنوعی.

باتری های ثانویه یا قابل شارژ انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • سرب-اسید.
  • لیتیوم-یون (Li-ion).
  • نیکل-هیدرید فلز (Ni-MH).
  • نیکل-کادمیوم (Ni-Cd).

باتری سرب-اسید:
سرب-اسید (Lead Acid) یک نمونه خیلی رایج از باتری های قابل شارژ است. معمولاً برای ذخیره انرژی خورشیدی از این باتری ها استفاده می شود، زیرا کیفیت باتری های سرب-اسید، آن ها را از سایر باتری ها متمایز می سازد.

این باتری ها جریان زیادی تولید می کنند و در اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گیرند. هنگامی که باتری از کار می افتد، می توان آن را بازیافت کرد. در واقع، حدود 93 درصد سرب باتری برای بازیافت دوباره مورد استفاده قرار می گیرد تا باتری های سرب-اسید جدید ساخته شوند.

باتری سرب اسیبد

باتری لیتیوم-یون:
از آنجایی که این باتری ها چگالی توان بالایی دارند، معمولاً در الکترونیک از آن ها استفاده می شود. این باتری ها می توانند 150 وات-ساعت انرژی را در یک کیلوگرم از جرم خود ذخیره کنند.

هنگام تخلیه، یون های لیتیوم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت و در جهت مخالف حرکت می کنند. توجه داشته باشید که داغ شدن باتری می تواند منجر به آسیب دیدگی و آتش گرفتن آن شود.

باتری لیتیوم-یون

باتری نیکل-هیدرید فلز:
ماده این باتری ها میان فلزی است. این نوع باتری ها طول عمر خوب و ظرفیت جریان بالایی دارند و می توانند 100 وات-ساعت انرژی را در یک کیلوگرم ذخیره کنند. همچنین، از نظر حرارتی نسبت به باتری های لیتیوم-یون مقاوم ترند. خود-تخلیه این باتری ها نسبت به سایر باتری ها بالاتر است.

باتری نیکل-هیدرید فلز

باتری نیکل-کادمیوم:
در باتری قابل شارژ نیکل-کادمیوم، از نیکل اکسید هیدروکسید و کادمیوم فلزی به عنوان الکترود استفاده می شود. این باتری هنگامی که مورد استفاده قرار نمی گیرد، قادر است ولتاژ و شارژ الکتریکی را نگه دارد و از این نظر مفید است.

ایراد اصلی باتری نیکل-کادمیوم که ممکن است بعداً باعث پایین آمدن ظرفیت باتری شود این است که اگر باتریِ دارای شارژِ اندک دوباره شارژ شود، ممکن است نقطه شارژ مجدد در حافظه باتری نگه داشته شود. این اتفاق باعث می شود که هنگام رسیدن شارژ باتری به آن نقطه، ولتاژ افت پیدا کند.

باتری نیکل-کادمیوم

تحویل ظرفیت نامی در نرخ تخلیه کامل و داشتن چرخه طول عمر خوب در درجه حرارت پایین از جمله مزیت های باتری نیکل-کادمیوم است.

تفاوت پیل های اولیه و ثانویه:

از نظر مشخصات، پیل های اولیه مقاومت داخلی بالا، ظرفیت بالاتر و طراحی کوچک تری دارند. در حالی که پیل های ثانویه دارای مقاومت داخلی پایین، واکنش های شیمیایی برگشت پذیر و طراحی پیچیده ای هستند.

از دیدگاه طراحی، پیل های اولیه معمولاً خشک هستند؛ یعنی مایعی ندارند و پر از خمیری هستند که به یون های داخل باتری اجازه حرکت می دهد. به همین دلیل است که پیل های اولیه در برابر نشت کردن مقاوم هستند. اما پیل های ثانویه از نمک مایع یا مذاب ساخته می شوند.

در جدول زیر، به طور خلاصه، تفاوت بین پیل های اولیه و ثانویه و مزایا و معایب آن ها ذکر شده است.


پیل یدک:
باتری های یدک (Reserve Battery) به عنوان باتری اضطراری (Stand-by Battery) نیز شناخته می شوند. الکترولیت این باتری ها در حالت جامد تا زمان رسیدن به نقطه ذوب، غیرفعال می ماند. به محض رسیدن به نقطه ذوب، هدایت یونی شروع و باتری فعال می شود.

انواع باتری های یدک عبارتند از:

  • باتری های فعال شده با آب.
  • باتری های فعال شده با حرارت.
  • باتری های فعال شده الکترولیتی.
  • باتری های فعال شده با گاز.

این باتری ها در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • دستگاه های سنجش زمان و فشار.
  • باتری های اتومبیل و سایر وسایل نقلیه.
  • سیستم های تسلیحاتی.

پیل سوختی:
در این دسته از باتری ها، مواد فعال از منبع خارجی تغذیه می شوند. پیل های سوختی تا زمانی که مواد فعال با الکترودها تغذیه شوند، قادر به تولید انرژی الکتریکی هستند. غشای تبادل پروتون از گاز هیدروژن و اکسیژن به عنوان سوخت استفاده می کند.

واکنش در داخل پیل صورت می گیرد و نتیجه آن تولید آب، الکتریسیته و حرارت است. اجزای اصلی پیل های سوختی عبارتند از: آند، کاتد، الکترولیت و کاتالیزگر.

مزایای پیل سوختی عبارتند از:

  • فرایند تبدیل مستقیم انرژی پتانسیل شیمیایی به انرژی الکتریکی از گلوگاه حرارتی جلوگیری می کند.
  • این پیل به علت نداشتن اجزای متحرک، مناسب و بسیار مطمئن است.
  • به علت تولید هیدروژن به روشی سازگار با محیط زیست، در مقایسه با سایر پیل ها آسیب نسبتاً کمتری به محیط زیست می رساند.
  • از کاربردهای پیل سوختی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • این نوع پیل بیشتر در حمل و نقل از جمله در اتومبیل ها، اتوبوس ها و سایر وسایل نقلیه موتوری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پیل سوختی غالباً به عنوان پشتیبان برای تولید الکتریسیته هنگام قطع برق به کار می رود.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>