اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نتایج پایش ملی کسب وکار در فصل پاییز نشان می دهد که شاخص های فضای کسب و کار وضعیت نامساعدتری نسبت به فصل تابستان پیدا کرده است. طبق اظهار نظر فعالان اقتصادی مشارکت کننده در این پایش، مؤلفه «غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات» در صدر عواملی قرار گرفته که به نامساعدتر شدن فضای کسب وکار دامن زده است.

نقشه

در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار مصوب 1390 مجلس شورای اسلامی، طرح ملی پایش شاخص های ملی محیط کسب و کار کشور- پاییز 1397، ویژه آمارگیری از فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون ایران و اصناف ایران در فصل پاییز، در سراسر کشور توسط مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران اجرا شده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب وکار ایران در فصل پاییز سال جاری، رقم شاخص ملی، 6.49 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) محاسبه شده که نسبت به ارزیابی این شاخص در فصل گذشته (تابستان 1397 با میانگین 6.40) وضعیت بدتری را نشان می دهد.

شاخص

ارزیابی های مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران حاکی از آن است که از دید فعالان اقتصادی مشارکت کننده در پایش ملی کسب وکار در فصل پائیز، در اکثر استان ها، وضعیت بیشتر مؤلفه های مؤثر بر محیط کسب وکار ایران در پاییز 1397، تا حدودی نامساعدتر شده و این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل، 10.94درصد بدتر شده است.
نمودار

موانع اصلی کسب و کار
در پاییز 1397، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه زیر را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند:

  1. غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات
  2. بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار
  3. دشواری تأمین مالی از بانک‌ها

در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات نامساعدترین و در بخش صنعت و خدمات محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی(برق، گاز، گازوئیل و...) و در بخش کشاورزی محدودیت دسترسی به آب، مساعدترین مؤلفه مانع در 28 مؤلفه پیمایشی پرسش شده از فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در طرح ارزیابی شده‌اند.

وضعیت کسب و کار در استان‌ها
نتایج ارزیابی طرح پایش در پاییز 1397 نشان می‌دهد که از منظر وضعیت مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار، استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و زنجان دارای محیط کسب‌وکار مساعدتر و استان‌های خراسان شمالی، ایلام و کرمانشاه دارای محیط کسب‌وکار نامساعدتری نسبت به سایر استان‌ها بوده‌اند. قابل‌ذکر است که عدد شاخص برای حدود 26 درصد استان‌های کشور از عدد شاخص ملی فضای کسب‌وکار بالاتر بوده است.

همچنین اختلاف عدد شاخص وضعیت محیط کسب‌وکار در بهترین و بدترین استان حداکثر معادل 0.86واحد است که نشانگر عدم وجود تفاوت قابل‌توجه در وضعیت عدد شاخص استان‌ها نسبت به یکدیگر است.

شاخص استانی محیط کسب‌وکار به شرح جدول زیر است:

شاخص

با توجه به تقسیم رشته فعالیت ها در سه بخش عمده کشاورزی، صنعت و خدمات، فعالان اقتصادی سراسر کشور در پاییز 1397، وضعیت محیط کسب وکار بخش کشاورزی و بخش خدمات را به ترتیب، مساعدترین و نامساعدترین محیط کسب وکار ارزیابی کرده اند. بر این اساس، وضعیت محیط کسب وکار در بخش خدمات (6.58) در مقایسه با بخش های صنعت (6.52) و کشاورزی (6.29) نامناسب تر ارزیابی شده است.

شاخص

بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب‌وکار ایران در پاییز 1397، عدد 47/6 (عدد 10 بدترین ارزیابی است) به دست آمده است که بدتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (تابستان 1397 با میانگین 42/6) است.

در اجرای طرح پایش در فصل پاییز 1397، 3047 نمونه (فعال اقتصادی) با بیش از 71 درصد مشارکت به پرسش‌های این طرح پاسخ داده‌اند که بیشترین میزان مشارکت از ابتدای اجرای طرح پایش در اتاق ایران است.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>