اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نفتا

گستردگی ترکیبات موجود، از پارافین های ابتدایی گرفته تا آروماتیک ها، باعث می شوند که این برش ترکیب خواص متفاوتی پیدا کند. فراریت، قدرت حل کنندگی بالا، خلوص و بوی مشخص نیز دیگر خواصی هستند که باعث می شوند از آن در کاربری های خاص استفاده شود. در جنگ برای آتش افروزی استفاده می شد و کاربری آن به عنوان منبع نور به 1200 سال قبل از تاریخ میلادی بر می گردد.

عمده کاربرد نفتا استفاده برای تولید بنزین و یا تولید ترکیبات آروماتیک است، اما کاربردهای دیگری نیز مانند استفاده به عنوان سوخت اتومبیل، سوخت موتور، حلال و سوخت جت دارد. در فرآیندی دیگر نفتا طی عملیات کراکینگ بخار به ترکیباتی مانند اتیلن، پروپیلن و بنزن تبدیل می شود.حلال های نفتا می توانند در 3 دسته با محدوده جوش های مختلف قرار بگیرند: 30-150(اسپریت های جوششی)، 150-210 (وایت اسپریت ها) و 160-325 (کسر نفتی دارای جوش بالا).

تبدیل نفتا به بنزین با ریفرمینگ کاتالیستی

ریفرمینگ کاتالیسیتی نفتا یکی از عملیات های اساسی در پالایش نفت و صنایع پتروشیمیایی است که به صورت گسترده برای تبدیل هیدروکربن های اکتان پایین به بنزین اکتان بالا بدون تغییر در محدوده جوش استفاده می شود. نفتا به صورت معمول 15 تا 30 درصد وزنی از نفت خام را تشکیل می دهد و در محدوده بین 30 تا 200 درجه سانتی گراد می جوشد.

به علاوه محصولات تولید شده در طی فرآیند ریفرمینگ کاتالیستی مانند بنزن، تولوئن و زایلن ها (BTX) ترکیبات بسیار مهم پتروشیمیایی هستند. هیدروژن نیز به عنوان محصول جانبی در طی این فرآیند تولید می شود که یکی از مواد مهم در بسیاری از فرآیندها می باشد.

نفتا ترکیب پیچیده ای از هیدروکربن های مختلف است و واکنش های مختلفی بین این ترکیبات اتفاق می افتند که شامل دی هیدروژناسیون و دی هیدروایزومراسیون نفتن ها به آروماتیک ها، دی هیدروژناسیون پارافین ها به اولفین ها، دی هیدروسیکلاسیون پارافین ها و اولفین ها به آروماتیک ها، ایزومریزاسیون و هیدروایزومریزاسیون به ایزوپارافین ها، ایزومریزاسیون آلکیل سیکلوپنتان ها و هیدروکراکینگ پارافین ها و نفتن ها به هیدروکربن های سبک تر می شوند.

مراحل ریفرمینگ کاتالیستی

  • آماده سازی خوراک: هیدروتریتمنت نفتا
  • پیش گرمایش: کنترل دما
  • ریفرمینگ کاتالیستی و چرخش و احیای کاتالیست در صورت انجام عملیات به صورت پیوسته
  • جداسازی: حذف گازها و ریفرمیت با استفاده از تقطیر جزئی
  • جداسازی آروماتیک ها در صورت تولید ترکیبات آروماتیک
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>