اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع آنتن:
همان طور که اشاره شد، ساده ترین نوع آنتن ها، آنتن های میله ای شکل هستند. اما احتمالاً در پشت بام اکثر خانه ها، آنتن های دوقطبی را دیده اید. آنتن دو قطبی، میله ای است که به دو بخش تقسیم شده و به صورت افقی قرار می گیرد.

آنتن دو قطبی

تصویر (14): نمایی از یک آنتن دو قطبی نصف طول موج برای فرکانس کاری UHF

فایل زیر نمایشی از یک آنتن گیرنده دوقطبی است:

الگو و طرح های مختلفی از آنتن های دوقطبی، جهت بهبود کیفیت ارسال و دریافت طراحی و ساخته می شوند.

به طور مثال، آنتن هایی موسوم به آنتن «یاگی» (Yagi) وجود دارند که تعدادی از این دوقطبی ها را در امتداد یکدیگر به واسطه یک میله مرکزی قرار داده اند. به شکل زیر دقت کنید:

تصویر (16): نمایی از یک آنتن یاگی. بازتابنده هایی برای بهبود گیرندگی در این مدل طراحی شده اند.

برخی دیگر از آنتن ها به صورت حلقه هایی سیم پیج یا ماهواره ای (سهمی شکل) هستند. آنتن های سهمی شکل (بشقابی یا دیش) در سیستم های راداری بسیار پرکاربرد هستند.

آنتن سهمی

تصویر (17): نمایی از یک آنتن سهمی شکل، این نوع آنتن ها در نجوم رادیویی به وفور استفاده می شوند.

دلیل توسعه آنتن های مختلف، بهبود پارامتر های اساسی آن، برای فرستندگی و گیرندگی بهتر است که در بخش بعد به 3 مورد از مهم ترین آنها اشاره می کنیم. الگو و مدل های مختلف آنتن های دو قطبی باعث تشخیص آسان تر و بهتر سیگنال می شود.

به عنوان مثالی دیگر، یک یک آنتن سهمی شکل، امواج الکترومغناطیسی را در همچون آینه در نقطه کانونی خود، همگرا می کند که گیرنده (LNB) بهتر آن ها را دریافت کند.

دقت شود که آنتن کلمه ای جامع است و تنها به معنی گیرنده یا فرستنده نیست. در مثال قبل، گیرنده اصلی امواج در نقطه کانونی بشقاب سهموی قرار دارد و این بشقاب تنها همگرا کردن امواج در نقطه کانونی است.

به هر حال به کل این مجموعه، آنتن گفته می شود. یا در آنتن های یاگی (تصویر 16) دوقطبی هایی که در پشت قرار گرفته اند، حکم بازتابنده امواج را دارند که سیگنال بیشتری به گیرنده دوقطبی جلو برسد.

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، آنتن هایی که فرکانس کاری بالایی دارند، اندازه کوچکی داشته و می توان آن ها را به شرط رعایت نکاتی خاص، روی برد الکترونیکی اصلی طراحی کرد.

به طور مثال، امواج Wifi که در فرکانس 2.4GHz کار می کنند، طول موجی در حدود 12.5 سانتی متر داشته که نصف آن 6 سانتی متر می شود. پس به راحتی قابلیت طراحی روی برد را دارند (تصویر 18).

آنتن wifi

تصویر (18): نمایی از آنتن wifi طراحی شده روی برد الکترونیکی کوچک

نمونه های دیگری از آنتن ها هستند که احتمالا در فروشگاه ها یا برخی کارت های اعتباری زیاد آن ها را دیده اید. این نوع آنتن ها که به تگ های RFid معروف هستند، تمامی انرژی مورد نیاز خود را از امواج الکترومغناطیسی موجود در محیط می گیرند.

RFid

تصویر (19): نمونه ای از تگ های RFid

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>