اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ساختار دیزل ژنراتور:
بخش های اصلی دیزل ژنراتور در شکل زیر نشان داده شده اند.

دیزل ژنراتور

در ادامه، بخش های مهم آن را توضیح خواهیم داد.

موتور:
موتور (Engine) همان گونه که از نامش پیداست، مانند موتور یک وسیله نقلیه است، با این تفاوت که منبع انرژی الکتریکی بزرگ تری دارد و می تواند انرژی الکتریکی بیشتری تولید کند.

آلترناتور:
این بخش، انرژی مکانیکی حاصل از چرخش محور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. آلترناتور یکی از جذاب ترین بخش های ژنراتور دیزلی است. فارادی در اوایل دهه 1830 القای الکترومغناطیسی را کشف کرد (یا حداقل، توصیف کرد).

القای الکترومغناطیسی بیان می کند که اگر سیم (یا هر هادی الکتریکی) را در یک میدان مغناطیسی جابه جا کنیم، جریان الکتریکی در سیم «القا می شود».

اگر سیم هم چنان ثابت باشد و میدان مغناطیسی حرکت کند، باز هم چنین پدیده ای رخ می دهد. حرکت در یک میدان مغناطیسی باعث می شود الکترون ها از سیم عبور کنند.

اگر سیم از شمال به جنوب حرکت کند، الکترون ها از یک طرف جریان می یابند، و اگر از جنوب به شمال برگرد، به طرف دیگر جریان پیدا می کنند.

هرچه میدان قوی تر و سیم طولانی تر باشد، میزان جریان القاشده بیشتر می شود. ژنراتورهای مدرن با قرار دادن چندین آهنربای بزرگ و قوی در یک خوشه در اطراف محور چرخشی مرکزی کار می کنند. بخش چرخان ژنراتور، «روتور» نامیده می شود.

مولدهای میدان مغناطیسی ممکن است آهنربا یا الکترومغناطیس دائمی باشند، اما باید یک میدان مغناطیسی تولید کنند که چرخش موتور باعث آن می شود.

مؤلفه مهم دیگر، «استاتور» آلترناتور است که در اصل به صورت سیم پیچی های محکم بسته شده است و همه در نزدیکی روتور و اطراف آن وجود دارند. هنگامی که یک نیروی خارجی (مانند موتور دیزل) شافت مرکزی را چرخانده باشد، قطب های شمال و جنوب میدان مغناطیسی روتور در امتداد سیم پیچی های استاتور حرکت می کنند.

این موضوع باعث می شود جریان الکتریکی زیادی در سیم پیچ ها القا شود که آن را جریان متناوب می نامیم.

سیستم سوخت:
سوخت ژنراتورهای دیزلی، دیزل یا همان گازوئیل است. بارزترین قسمت این بخش، مخزن است که سوخت لازم را برای حداقل 6 تا 8 ساعت کار نگهداری می کند.

در واحدهای کوچک و قابل حمل، این مخزن ممکن است در داخل محفظه ژنراتور باشد، یا برای واحدهای بزرگ تر، در یک ساختار خارجی جداگانه و دائمی نصب شود.

سایر قسمت های سیستم سوخت شامل لوله کشی برای رساندن سوخت به موتور، پمپ، فیلتر و لوله یا شیر تهویه مخزن سوخت است که از فشار بیش از حد یا خلاء داخل مخزن جلوگیری می کند. همچنین یک اتصال سرریز وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که در صورت پر شدن مخزن، سوخت روی سطح موتور یا آلترناتور پاشیده نمی شود.

رگولاتور ولتاژ:
این بخش از ژنراتور دیزلی، نسبتاً پیچیده، اما مهم است. بدون این سیستم، ولتاژ و آمپراژ با تغییر سرعت موتور تغییر می کنند.

از آنجایی که امروزه لوازم الکتریکی باید با یک منبع بسیار مطمئن تغذیه شوند، برخی الزامات در خروجی ژنراتور لازم است. توضیح ساختار رگولاتور اندکی پیچده است و در این آموزش نمی گنجد. در این جا کافی است بدانیم که کار رگولاتور تنظیم ولتاژ خروجی در یک مقدار مناسب و استاندارد است.

سیستم خنک کاری:
دقیقاً مانند یک وسیله نقلیه، موتور علاوه بر انرژی مکانیکی مقداری زیادی گرمای اتلافی تولید می کند. توانی که در آلترنانور برقرار است نیز از طریق گذر جریان از سیم هایی که دارای مقاومت هستند، گرما تولید خواهد کرد.

باز هم مشابه یک خودرو، این گرما با یک مایع خنک کننده، غالباً اما نه لزوماً آب، خنک می شود. مایع خنک کننده پس از خنک کاری از مبدل حرارتی عبور می کند و گرما را به طور معمول در هوا و یا گاهی اوقات درون یک مایع خنک کننده ثانویه تخلیه می کند.

دیزل ژنراتور

سیستم تخلیه:
تمام موتورهای احتراق داخلی گازهایی تولید می کنند. این گازها بعضاً سمی هستند و باید دور از خود موتور و افراد اطراف آن باشند.

اگزوزها لوله هایی هستند که از مسیری عبور داده شده و به هوای خارج هدایت می شوند. معمولاً مقررات مربوط به بهداشت و ایمنی در مورد چگونگی و محل قرارگیری سیستم های اگزوز وجود دارد و قبل از نصب ژنراتور جدید باید به این موارد دقت کرد.

سیستم روغن کاری:
هر موتوری به روغن کاری نیاز دارد که با یک پمپ روغن و مخزن متصل به موتور انجام می شود. در مورد موتور دیزلی ژنراتور نیز این امر صادق است.

سیستم راه اندازی و باتری:
باز هم، مشابه یک خودرو، موتور دیزلی برای شروع به کار یک موتور الکتریکی کوچک لازم دارد. این موتور راه انداز الکتریکی، انرژی خود را از یک باتری می گیرد که با یک شارژر جدا یا خروجی خود ژنراتور شارژ می شود.

تابلوی کنترل:
تابلوی کنترل جایی است که توسط آن، عملکرد ژنراتور کنترل می شود. کنترل ها و خروجی های متداول تابلوهای کنترل، اغلب شامل اجزای زیر هستند:

  • کنترل روش/خاموش (دستی، خودکار یا هردو).
  • کلید انتخاب فاز.
  • کلید فرکانس.
  • کلید مُدِ موتور.
  • سوخت موتور.
  • روغن موتور.
  • سرعت موتور.
  • دمای خنک کاری.
  • شارژ باتری.
  • ولتاژ خروجی ژنراتور.
  • جریان خروجی ژنراتور.
  • توان خروجی ژنراتور (بر حسب کیلوولت-آمپر).
  • فرکانس توان AC.

اتاق و بدنه:
ژنراتور دیزلی در یک محفظه ضدآب، قاب سازه ای، یا واحد قابل حمل قرار داده می شود. همه این موارد برای نگه داشتن محکم اجزای متصل در کنار هم است.

علاوه بر این، بدنه تضمین می کند که اجزای الکتریکی به صورت ایمن زمین شده اند.

کانوپی:
یک دیزل ژنراتور را می توان در یک پوشش عایق صوتی به نام کانوپی (Canopy) قرار داد که صدای ناشی از آن را به خوبی کاهش می دهد. در این صورت، دیزل ژنراتور را ژنراتور سایلنت یا ساکت می گویند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>