اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

(Lash):
نوعی کشتی است که تعدادی بارج و یا سایر شناورهای مشابه حاوی بار را بر روی عرشه کشتی خود حمل می‌نماید.

بوژی (Bogie):
نوعی تریلر دارای محورهای متناسب با میزان بار است و برای حمل بارهای بسیار سنگین به کار می‌رود که با توجه به وزن محموله تعداد محورها کم و یا زیاد خواهد شود.

لندینگ کرافت ( Landing craft):
یک شناور دریایی است که معمولأ وظیفه آن جابه‌جایی خودرو است. اغلب این شناورها دارای دری در جلوی شناور هستند که با باز شدن، تبدیل به یک سطح شیبدار شده و عمل بارگیری و تخلیه از طریق آن انجام می‌شود.

بارج (Barge):
دوبه یا بارج شناوری است که برای حمل‌ونقل حجم نسبتا زیادی از کالا یا مواد بر روی آب به کار می‌رود. از دوبه برای حمل اشیای بزرگ یا میزان زیادی از کالا استفاده می‌شود. بیشتر دوبه‌ها را در کانال‌ها و رودها به کار می‌برند. دوبه معمولاً موتور ندارد که در این صورت بارجهای بدون موتور توسط یدک‌کش کشیده می‌شوند.

کشتی رو- رو ( RO-RO):
نوعی کشتی که مجهز به سکوی مخصوص (Ramp) در قسمت پهلو یا جلو و عقب می‌باشد و وسایل نقلیه حامل بار و مسافر می‌توانند مستقیماً با چرخ خود به آن وارد یا خارج شوند.

کشتی طبقه‌بندی شده (Classified Ship):
کشتی طبقه‌بندی شده عبارت است از هر کشتی که دارنده گواهی طبقه‌بندی معتبر باشد.

گواهی طبقه‌بندی کشتی (Class Ship Certificate):
یک نوع گواهی مخصوص است که توسط موسسات رده‌بندی مجاز و به منظور تعیین میزان قابلیت دریانوردی کشتی صادر می‌گردد.

طبقه‌بندی کشتی (Ship Classification):
منظور از طبقه‌بندی شرایطی است که کشتی‌های حامل کالا می‌بایست دارا باشند و این شرایط معمولا توسط موسسات معتبر بین‌المللی که مورد قبول انستیتوی بیمه‌گران لندن می‌باشند کنترل می‌شود.

کشتی‌های ترامپ (Tramp Ships):
این کشتی‌ها در مسیر منظمی فعالیت نمی‌کنند و محموله را به هر نقطه‌ای که صاحب کالا بخواهد حمل‌ می‌کنند.

کشتی‌های لاینر (Liner Ships):
این کشتی‌ها تحت ضوابط خاصی در خطوط معین و با برنامه منظم فعالیت می‌کنند.

کشتی چارتر (Charter Ship):
کشتی است که به صورت اجاره‌ای کار می‌کند. این اجاره می‌تواند به صورت زمانی یا سفری باشد.

گواهی بازرسی کالا در مبدأ(INSPECTION CERTIFICATE):
سندی است که توسط شرکت بازرسی‌کننده در زمان حمل صادر می‌گردد. در گواهی بازرسی کالا اطلاعات مربوط به خریدار و فروشنده، شماره اعتبار اسنادی، نام گشایش کننده اعتبار، نام و نوع وسیله حمل، مبدأ و مقصد، شرح کالا، علامات و مشخصات بسته‌بندی، طریقه نمونه برداری و آزمایش، کیفیت و کمیت کالا، مکان و تاریخ بازرسی و... درج می‌گردد.

گواهی‌مبدأ (CERTIFICATE OF ORGIN):
گواهی‌مبدأ سندی است که نام کشور سازنده و مشخصات کالای خریداری شده را در بردارد. این سند در بیشتر موارد توسط اتاق‌های بازرگانی کشورها صادر می‌گردد و فروشنده در زمان حمل کالا آن را به بانک ارائه می‌دهد.

صورت بسته‌بندی (PAKING LIST):
سندی است که به طور مشروح مشخصات بسته‌بندی را نشان می‌دهد و مندرجات آن شامل نوع کالا، وزن خالص و ناخالص، محتویات هر بسته از نظر نوع تعداد و وزن می‌باشد.

عدم تحویل Non Delivery:
عدم تحویل کالا به حالتی اطلاق می‌شود که کل کالای بیمه شده یا یک قسمت از آن ( یک یا چند کارتن، بسته یا بندل) در مسیر حمل‌ونقل به دلایل نامعلومی مفقود شده و در مقصد مندرج در بیمه‌نامه به بیمه‌گذار تحویل‌ نگردد.

ترانسشیپمنت (Transshipment):
انتقال محموله مورد بیمه از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر

پارتشیپمنت (Part shipment):
یعنی حمل به دفعات به این معنی که کالای مورد بیمه طی چند پارتی از مبداء به مقصد مندرج در بیمه‌نامه حمل گردد.

Total Loss:
خطرات بیمه شده: فقط تلف شدن کامل مورد بیمه در یک مرحله بر اثر آتش‌سوزی /غرق شدن/ سقوط هواپیما را در بر می‌گیرد. این بیمه‌نامه فقط تا رسیدن به مبادی ورودی کشور مقصد اعتبار دارد.

اینکوترمز (Incoterms):
منظور از (اینکوترمز) مجموعه‌ای از مقررات بین‌المللی برای تفسیر اصطلاحات مهم مورد استفاده در قراردادهای تجارت خارجی است که توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) و به منظور رفع ابهامات ناشی از تفسیرهای گوناگون از اصطلاحات مشابه در کشورهای مختلف تهیه و بهنگام می‌گردد.

کالای متروکه (Abandoned merchandise):
کالاهایی است که مدت توقف قانونی آنها در اماکن گمرکی یا انبار اختصاصی پایان یافته و به‌ دلیل گوناگون از جمله بلاصاحب ماندن، بی‌استفاده ماندن و یا از رده خارج شدن ترخیص نشده باشد.

پروفرما (Proforma):
سند خریدی است که فروشنده از مبدأ به عنوان پیشنهاد فروش، یا تعیین ارزش و شرایط فروش صادر می‌کند. پروفورما را پیش‌فاکتور نیز می‌گویند.

مانیفست (Manifest):
فهرست محمولات یک کشتی یا یک قطار با یک کاروان از کامیون‌هایی را می‌گویند که بیشتر از یک بارنامه دارند. در فارسی می‌توان آن را فهرست کل کالا خواند که حاوی ریز کلیه بارنامه‌های مربوط به محموله است.

بارنامه (Bill Of Lading):
بارنامه اوراق بهاداری است که از طرف موسسه حمل ونقل صادر و مشخصات کالا، نام و آدرس گیرنده و فرستنده کالا، میزان کرایه حمل، مشخصات، تعداد و وزن کالا در آن قید می‌گردد. بارنامه به منزله قرارداد حمل، رسید دریافت کالا و سند مالکیت آن است.

اعتبار اسنادی(Letter Of Credit):
قراردادی است که به موجب آن بانک گشایش کننده اعتبار متعهد می‌شود که به دستور و به حساب خریدار کالا پس از دریافت مدارک معین(اسناد حمل)، وجه کالا را به حساب بانک پرداخت کننده که نماینده فروشنده می‌باشد واریز نماید و به این ترتیب انجام مبادلات و معاملات بین‌المللی تسهیل می‌گردد.اعتبار اسنادی را به اختصار LC نیز می‌گویند.

برای جستجوی پیشرفته در واژه نامه حمل و نقل و تجارت بین المللی، کلیک کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
عباس :
سلام خسته نباشيد مطالب مفيد ، مختصر ، و داراي دسته بندي بود ممنون
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>