اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمکو

شورای کشتیرانی بیمکو (BIMCO) درنخستین گزارش خود در سال جاری میلادی زوایای مختلف بازار کشتیرانی در سال 2018 میلادی را مورد بررسی قرار داد و از احتمالات در سال جاری میلای نیز سخن گفت.

بر طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، رشد اقتصاد کشورهای در حال توسعه و نوظهور روند صعودی را طی می‌کند اما از آن طرف رشد اقتصاد کشورهای توسعه یافته روند نزولی را می‌پیماید. توجه به این نکته ضروری است که جهت رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تمامی بخش‌های صنعت کشتیرانی را به طرق مختلف در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‎دهد. براساس روند رشد اقتصادی اخیر، تقاضای فله خشک افزایش می‌یابد، در حالی‌که از آن طرف رشد تقاضا در بخش کانتینری افت بیشتری را مشاهده خواهد کرد. بازار تانکر نیز تا حدی طعم تلخ و شیرین را همزمان خواهد چشید، به این معنا که اگر چه در شرق تقاضا شکل گرفته است، اما از آن سو کسادی بازار در غرب ممکن است تقاضای ایجاد شده در شرق را تضعیف کند.

آماده کردن کشتی‌ها برای پذیرش قانون سوخت با سولفور تا سقف نیم درصد 2020 آیمو(IMO) از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت دریایی به شمار می‌آید. در طول سال 2018 میلادی، خبرهای زیادی از نصب اسکرابرها به گوش رسید، اگرچه تب و تاب این خبرها زیاد بود، اما واقعیت چیز دیگری است. برآوردهای اخیر نشان می‌دهد که تاکنون درحدود دو هزار اسکرابر نصب شده است درحالی‌که نصب سه هزار دستگاه اسکرابر پیش‌بینی شده بود.

از بهبود توازن فاندمنتال بازار  فله خشک درسال 2019 میلادی خبری نیست
در اینجا این سوال مطرح می‌شود که ریسک‌های اصلی برای چشم‌انداز بازار فله خشک کدامند؟ نخستین ریسک، تغییر تمایل از سنگ‌آهن وارداتی به سمت فلزات قراضه است که از سوی کارخانجات فولاد چینی درسال‌های اخیر مشاهده شده است. این مسئله یک تهدید جدی برای بازار فله بر کیپ سایز که حمل‌کننده سنگ آهن است، محسوب می‌شود. دومین ریسک اینکه، به دنبال توسعه جنگ تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری اصلی آن، سایه ابهام و بلاتکلیفی در خصوص فله‌برهای هندی ماکس و پاناماکس حاکم است.

 بادهای مخالف تندتری به سمت بازار تانکر خواهد وزید
بازار تانکر در سال 2018 میلادی روزهای بسیارناگواری را پشت‌ سر گذاشت. شاید از آن بتوان به عنوان بدترین سال درطول تاریخ یاد کرد. اپراتورهای تانکر حمل نفت خام به شدت آسیب دیدند و تانکرها با سایز بزرگ تر درآمد حاصله کمتری را کسب کردند.انتظار می‌رود سال جاری میلادی نیز سال سختی برای بخش کشتیرانی حمل نفت خام باشد، نقطه تاریک دراینجا اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. این تصمیم یک جانبه آمریکا نه تنها بازار نفت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه تا حدی خطوط تجاری تانکر حمل نفت خام را نیز متاثر خواهد ساخت.اما با این وجود، انتظار می‌رود درسال جاری میلادی درآمدها نسبت به سال 2018 بهبود پیدا کند، درنتیجه مالکان تمایل خود را برای فروش کشتی‌ها جهت اوراق از دست خواهند داد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود رشد ناوگان از دو درصد فراتر رود. اما وقتی سخن از بازار تانکر حمل مشتقات نفتی به میان می‌آید، چشم‌انداز کمی مثبت‌تر را می‌توان ترسیم کرد.

 رشد ناوگان، تیتر داغ بخش کشتیرانی کانتینری
روی هم رفته می‌توان گفت که سال 2018 میلادی به یک سال نا‌‌امید کننده برای بخش کانتینری تبدیل شد.لازم به ذکر است در سال گذشته تمایل مالکان برای روانه کردن شناورهای خود به یاردهای اوراق به طور کامل از بین رفت، برآوردها نشان می‌دهد که ظرفیت اوراق به پایین‌ترین سطح طی ده سال گذشته کاهش یافت. این مسئله سبب پیشی‌گیری رشد ظرفیت ناوگان از تقاضا شد.با توجه به فاندمنتال‌های بازار، پیش بینی می‌شود رشد ظرفیت ناوگان کانتینری درسال جاری میلادی همچنان استمرار داشته باشد. اما اگر بخواهیم با توجه به ظرفیت تحویل شناور جدید، رشد ناوگان را برآورد کنیم، چشم‌انداز مشخصا مثبت است، چرا که انتظار نمی‌رود  شناورهای زیادی تحویل شود. با این وجود باید به یاد داشته باشیم که 700 هزار تن ظرفیت، شناور بیکار وجود دارد که اگر سهم  قابل توجهی از این ظرفیت دوباره شروع به فعالیت کند، باید انتظار رشد ناوگان و در نتیجه افزایش ناچیز نرخ‌های کرایه حمل را داشته باشیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>