اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کنترل دستی در کنترل کننده PID:
کنترل کننده PID یا تناسبی-انتگرالی-مشتقی، یک الگوریتم و روش کنترل حلقه بسته با بهره گیری از مفهوم فیدبک است که در بسیاری از فرایندهای صنعتی برای کنترل سرعت موتورهای DC، کنترل فشار، کنترل دما و… به کار می رود.

کنترل_کننده


بدون کنترل کننده های خودکار، تنظیمات فرایندها را باید به صورت دستی انجام داد. برای مثال، برای ثابت نگه داشتن دمای آب تخلیه شده از یک گرم کن گازی صنعتی، اپراتور دماسنج را مشاهده و شیر گاز را بر اساس آن تنظیم می کند (شکل 1).

اگر به دلایلی دمای آب بسیار زیاد شود، اپراتور مجبور می شود شیر گاز را تا جایی کم کند که دما به حالت مطلوب قبلی برسد. اگر آب خیلی سرد شود، اپراتور شیر گاز را باز می کند.

این کنترل دستی یک فرم بسیار ساده از کنترل است که منجر به نوسان در متغیر فرایند می شود. نوسان می تواند بر کیفیت محصول خروجی تأثیر منفی داشته باشد که نامطلوب است.

یک روش کنترلی جایگزین، استفاده از کنترلی خودکار است که کنترل PID نامیده می شود. در ادامه، این روش کنترلی را توضیح می دهیم.

یک اپراتور در حال کنترل دستی

شکل 1: یک اپراتور در حال کنترل دستی

کنترل فیدبک:
وظیفه کنترلی که اپراتور انجام می دهد، کنترل فیدبک یا بازخورد (Feedback Control) نامیده می شود، زیرا اپراتور میزان آتش را بر اساس فیدبک یا بازخوردی تغییر می دهد که توسط دماسنج از فرایند دریافت کرده (دیده) است.

حلقه کنترل:
اپراتور، شیر گاز، فرایند و دماسنج یک حلقه کنترل را تشکیل می دهند. هر تغییری که اپراتور به شیر گاز اعمال می کند، روی دمای آب تأثیر می گذارد و همین تغییر به اپراتور بازخورد می شود. در نتیجه، حلقه بسته می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>