اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

طبق اعلام مقام های اروپایی، سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا (SPV) برای ارتباط با ایران امروز به ثبت می رسد، ؛ اقدامی که به معنای راه اندازی رسمی این نهاد مالی است. علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین المللی بحران (CrisisGroup) معتقد است موفقیت SPV به استقبال بخش خصوصی در ایران و اروپا و همچنین واکنش وزارت خزانه داری آمریکا بستگی دارد.اروپا

پابرجایی برجام با وجود خروج آمریکا بیشتر شبیه به یک معجزه است و آن را باید مدیون صبر و بردباری ایران و تلاش های دیگر کشورهای باقی مانده در برجام دانست. زمان راه اندازی سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا (SPV) فرا رسیده است، اگرچه جزئیات آن چندان مشخص نیست؛ البته این را باید جنبه مثبت اقدام اروپا دانست. اگر جزئیات این مسئله از قبل در رسانه ها منتشر می شد این امکان را به دولت آمریکا می داد که قبل از عملی شدن این سازوکار، سعی کند آن را خنثی کند. در این شرایط تعداد کسانی که می دانند که این سازوکار ویژه چگونه کار خواهد کرد، بسیار معدود است.

بر اساس اطلاعات موجود، سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا در فرانسه مستقر خواهد بود ولی مدیریت آن با فردی آلمانی است و هر سه کشور بزرگ اروپایی یعنی آلمان، فرانسه و انگلستان سهامدار آن خواهند بود.

سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا یک مرکز و موسسه ای است که این اجازه را خواهد داد تا بدون مراودات مالی بین ایران و اتحادیه اروپا تجارت همچنان صورت گیرد. در واقع یک شرکت ایرانی کالایی به اروپا صادر می کند و در قبال آن اعتباری (credit) به دست می آورد که خود او یا یک واردکننده ایرانی می تواند از آن برای واردات کالا از اروپا به ایران استفاده کند؛ بدون اینکه پولی بین طرفین مبادله شود. در مقابل، همین سازوکار برای صادرکنندگان و واردکنندگان اروپایی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

موفقیت SPV نیازمند آن است که شرکت های صادرکننده و وارده کننده از طرف ایران و اتحادیه اروپا وارد این سازوکار شوند و بخواهند از این فرصت استفاده کنند. وظیفه اتحادیه اروپا ایجاد این سازوکار است اما در نهایت این شرکت های اروپایی و ایرانی هستند که باید وارد آن شوند و از آن استفاده کنند. در واقع راه اندازی SPV بر عهده اتحادیه اروپاست اما باقی ماجرا به فعالیت بخش خصوصی ایران و اروپا بستگی دارد.

سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا طراحی نشده تا یک سازوکار مخفی باشد یا در قلب سیستم اقتصادی جهانی حفره سیاه ایجاد کند، بلکه یک مکانیزم بسیار شفاف خواهد بود. ازاین رو این امکان وجود دارد که دولت آمریکا بتواند آن را هدف قرار دهد و به نوعی تحریم کند. البته این تحریم نه خود سازوکار ویژه، بلکه بانک های مرکزی کشورها، اشخاص و کمپانی هایی که از این سازوکار استفاده خواهند کرد را هدف قرار می دهد. بنابراین موفقیت سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا در مرحله بعد به واکنش وزارت خزانه داری آمریکا بستگی دارد. قضاوت درباره اینکه تا چه اندازه این سازوکار موفق خواهد بود، هنوز زود است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>