اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کنسرو

اصولا هدف از استرلیزاسیون و کنسروسازی مواد غذایی از بین بردن میکروارگانیسم ها و بالابردن زمان ماندگاری آنهاست، از همین رو در خیلی از کنسروها از مواد نگهدارنده دیگر استفاده نمی کنند. اما همچنان برخی از این محصولات دارای ترکیبات نگهدارنده هستند.در ادامه به معرفی برخی از نگهدارنده و افزودنی های معروف در صنایع غذایی می پردازیم:

نیتریت سدیم

سدیم نیتریت که عموما در فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس و کنسرو یافت می شود. علی رغم خطرات و مشکلاتی که می تواند برای سلامتی انسان به وجود بیاورد اما در بسیاری موراد راه گریزی نیست و باید از آن استفاده نمود.

پروپیلن گلیکول

این ترکیب به دلیل خصوصیاتی که دارد در بسیاری از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جلوگیری از فساد، تنظیم ویسکوزیته و بهبود شکل محصول تنها برخی از کاربری های پروپیلن گلیکول هستند. مونو پروپیلن گلیکول در هر محصولی می تواند کارکرد متفاوتی داشته باشد، پس اگر در محصولاتی مانند غذاهای کنسروی ردی از این ماده را پیدا کردید نترسید زیرا PG برای عموم افراد ماده ای امن است.

استات سدیم

سدیم استات نیز یکی دیگر از نگهدارنده های معروفی است که در تولید محصولات کنسروی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در اکثر رب های گوجه فرنگی از استات سدیم استفاده شده است.ترکیبات ذکر شده (نیتریت سدیم، پروپیلن گلیکول و استات سدیم) که دراینجا به صورت خاص به آنها اشاره کردیم تنها مثال هایی از افزودنی هایی هستند که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند و مواد شیمیایی فراوانی وجود دارند که در این صنعت برای بهبود محصولات تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا استفاده از غذاهای کنسروی مضر است؟

پاسخ به این سوال را نمی توان با استفاده از یک "بله" و یا "خیر" ساده داد. ترکیبات شیمیایی بسیاری وجود دارند که هنوز هم برای استفاده و یا عدم استفاده از آنها در محصولاتی که با بدن انسان سروکار دارند کشکمش وجود دارد.

به عنوان مثال نیتریت سدیم را بسیاری عامل به وجود آورنده سرطان می دانند اما هنوز نتوانسته اند سازمان های جهانی و کشورها را مجبور به تصویب قانون ممنوعیت انها نمایند. البته در این میان تولیدکنندگان نیز دلایل بسیار محکمی برای تداوم استفاده ارائه می کنند. با توجه به موارد گفته شده و از آنجایی که محصولات کنسروی نیز می توانند در ساختار خود حاوی ترکیبات شیمیایی متفاوتی باشند، به صورت مطلق نمی توان رای به خوب و یا بد بودن انها داد.

هدف اصلی از استرلیزه کردن مواد غذایی جلوگیری از فساد و خراب شدن انها در طولانی مدت است
همانند تمامی محصولات فرآوری شده این محصولات نیز می توانند در برخی موارد به دلیل شرایط فرآیند، ترکیبات افزوده شده و … مضر اتی را به همراه داشته باشند.به طور کلی توصیه می شود زمانی از غذاهای کنسروی استفاده کنید که غذای تازه و سالم در دسترس نباشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>