اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سنسور مقاومتی دما:
نوع دیگری از سنسور دمای الکتریکی، سنسور مقاومتی دما (Resistance Temperature Detector) یا RTD است.

الکتریکی6

RTDها سنسورهای دمای دقیقی هستند که از مواد هادی بسیار خالصی مانند پلانینیوم، مس یا نیکل پیچیده شده به صورت سیم پیچ تشکیل شده اند و مقاومت الکتریکی آن ها، مشابه ترمیستور، به عنوان تابعی از دما تغییر می کند.

همچنین، RTDهای فیلم نازک نیز در بازار موجود هستند. این قطعات یک فیلم نازک از خمیر پلاتینیوم دارند که در یک ماده سرامیکی سفید قرار گرفته است. شکل زیر یک RTD مقاومتی را نشان می دهد.

RTD

سنسورهای مقاومتی دما، ضریب دمای مثبت (PTC) دارند، اما، برخلاف تریستورها، خروجی آن های شدیداً خطی است و اندازه گیری های بسیار دقیقی از دما دارند.

البته، این سنسورها حساست گرمایی بسیار ضعیفی دارند و تغییر دما منجر به یک خروجی بسیار کوچک در آن ها می شود (مثلاً1Ω/∘C).

انواع رایج تر RTDها از پلاتینیوم ساخته می شوند که سنسور دمای مقاومتی پلاتینیومی (Platinum Resistance Thermometer) یا PRT نام دارند که همه سنسورهایPT100از این دسته هستند و مقدار مقاومت استانداردی برابر با100Ωدر0∘Cدارند.

البته این سنسورها یک نکته منفی دارند و آن این است که پلاتینیوم گران است.

مشابه ترمیستور، RTD نیز یک قطعه مقاومتی پسیو است و با عبور جریان از سنسور دما، به دست آوردن یک ولتاژ خروجی که به صورت خطی با دما تغییر می کند، ممکن است.

یک RTD معمولی دارای مقاومت پایه100Ω در0∘C است که به مقدار 140Ω در100∘C افزایش می یابد و بازه عملکرد آن بین−200∘C تا +600∘C است.

از آن جایی که RTD یک قطعه مقاومتی است، باید جریانی از آن عبور کند و ولتاژ منتجه پایش شود. هرچند، هر تغییری در مقاومت به دلیل گرمای سیم ها (به دلیل عبور جریان)، سبب خطای خواندن می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، RTD معمولاً به یک شبکه پل وتستون متصل می گردد. به این ترتیب، سیم های متصل اضافه ای برای جبران سازی و یا اتصال به یک منبع جریان ثابت وصل می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>