اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مدار انتگرال گیر RC:
یک مدار RC پسیو، چیزی جز یک مقاومت سری با خازن نیست که دارای یک مقاومت ثابت سری با راکتانسی وابسته به فرکانس است. با توجه به رابطه XC=1/(2πfC)، در فرکانس های پایین، راکتانسXc خازن زیاد و در فرکانس های بالا، مقدار آن کم است.

الکتریکی17

اگر سیگنال ورودی، یک شکل موج سینوسی باشد، انتگرال گیر RC مانند یک فیلتر پایین گذر (LPF) در بالای نقطه قطع یا فرکانس قطع یا گوشه متناظر با ثابت زمانی شبکه سری عمل می کند.

بنابراین، وقتی یک سیگنال با شکل موج سینوسی خالص را به انتگرال گیر RC اعمال کنیم، مدار مانند یک فیلتر پایین گذر عمل می کند و خروجی را در بالای نقطه فرکانس قطع محدود می سازد.

همان طور که می دانیم، ثابت زمانی مدار RC رابطه بین مقاومت و ظرفیت را نسبت به زمان نشان می دهد و تناسب مستقیم با مقاومت R و خازن C دارد.

بنابراین، نرخ شارژ یا دشارژ به ثابت زمانی T=RC وابسته است.

مدار $$RC$$ انتگرال‌گیر

در یک مدار انتگرال گیر RC، سیگنال ورودی به مقاومت اعمال می شود و خروجی از خازن گرفته می شود. بنابراین، VOUT برابر باVC است.

از آن جایی که خازن یک قطعه وابسته به فرکانس است، مقدار بارهای روی صفحات آن، برابر با انتگرال زمانی جریان است. این بدین معنی است که زمان مشخصی طول می کشد که خازن کاملاً شارژ شود، زیرا خازن نمی تواند به صورت آنی شارژ گردد و شارژ آن به صورت نمایی است.

بنابراین، جریان خازن را می توان به صورت زیر نوشت:


معادله اساسی iC=C(dvC/dt) را می توان با تغییر لحظه ای بارQ نسبت به زمان با معادله iC=dQ/dt توصیف کرد که در آن، بار برابر با حاصلضرب ظرفیت در ولتاژ است:

Q=C×VC.

نرخی که خازن شارژ یا دشار می شود، نسبت مستقیمی با مقدار مقاومت و ظرفیت دارد که ثابت زمانی مدار را نشان می دهد. بنابراین، ثابت زمانی یک مدار انتگرال گیر RC، یک بازه زمانی برابر با حاصل ضرب R در C است.

ظرفیت خازن Q/VC است، که در آنQشارش جریانiدر زمان t است و با ضرب i×t بیان می شود و واحد آن کولن (Coulomb) است.

همچنین، با توجه به قانون اهم می دانیم که ولتاژvبرابر با ضرب جریان در مقاومت i × R است. با جایگذاری این مقدار در معادله ثابت زمانی RC، ثابت زمانی به صورت زیر به دست می آید:


ثابت زمانی مدار انتگرال گیر RC بر حسب ثانیه است و آن را با حرف یونانی τ نشان می دهند. لازم به ذکر است که ثابت زمانی، زمان لازم (برحسب ثانیه) را برای آن نشان می دهد که شارژ خازن به63.2% ولتاژ ماکزیمم برسد یا به اندازه 36.8% مقدار ماکزیمم ولتاژ تخلیه شود.

گفتیم که خروجی مدار انتگرال گیر RC برابر با ولتاژ خازن است. این ولتاژ، متناسب با بار Q است که در خازن ذخیره می شود:

Q=V×C.

در نتیجه، ولتاژ خروجی، انتگرال ولتاژ ورودی است و مقدار آن به مقادیر R و C و در نتیجه، ثابت زمانی بستگی دارد.

در بالا گفتیم که جریان خازن را می توان بر حسب تغییرات بار Q نسبت به زمان توصیف کرد. بنابراین، طبق یک قاعده کلی از حساب دیفرانسیل، مشتق Q نسبت به زمان (dQ/dt) و در نتیجه i=dQ/dt را می توان با رابطه زیر بیان کرد:


از آن جایی که ورودی به مقاومت اعمال می شود، جریان مشابهی از مقاومت و خازن عبور می کند (iR=iC) و افت ولتاژVR را در دو سر مقاومت ایجاد خواهد کرد. جریان برابر است با:


در نتیجه، ولتاژ خروجی به صورت زیر خواهد بود:


از آن جایی که i=VIn/R، با جایگذاری و کمی تغییرات، تابع VOUT به صورت زیر خواهد بود:

بنابراین، به عبارت دیگر، خروجی یک مدار انتگرال گیر RC، که برابر با ولتاژ خازن است، برابر با انتگرال ولتاژ ورودی VIN با ضریب 1/RC خواهد بود.

با فرض شرایط اولیه صفر، VOUt=0 و ولتاژ ورودی VIN ثابت است و ولتاژ خروجی به صورت زیر بیان می شود:

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>