اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پیکربندی امیتر مشترک (CE) در ترانزیستور:
در پیکربندی امیتر مشترک یا امیتر زمین شده، سیگنال ورودی به دو سر بیس و امیتر اعمال شده و خروجی از دو سر کلکتور و امیتر گرفته می شود.

الکتریکی24

از این پیکربندی معمولاً در تقویت کننده های مبتنی بر ترانزیستور استفاده می شود. این پیکربندی روش نرمال و عادی اتصال ترانزیستور دوقطبی است.

پیکربندی تقویت کننده امیتر مشترک بیشترین بهره جریان و توان را در بین همه پیکربندی های ترانزیستور دوقطبی دارد.

دلیل اصلی این ویژگی آن است که امپدانس ورودی در این پیکربندی کوچک است، زیرا به صورت یک پیوند PN بایاس مستقیم متصل شده است، در حالی که امپدانس خروجی این پیکربندی بزرگ بوده و از یک پیوند PN بایاس معکوس تشکیل شده است.

مدار تقویت‌کننده امیتر مشترک

در پیکربندی امیتر مشترک، جریان خارج شونده از ترانزیستور باید با جریان وارد شونده به آن برابر باشد. بنابراین، جریان امیتر برابر است باIe=Ic+Ib.

از آن جایی که مقاومت بار RL به صورت سری با کلکتور قرار داده می شود، بهره جریان پیکربندی ترانزیستور امیتر مشترک برابر با Ic/Ib بوده و اندازه آن بزرگ است.

بهره جریان ترانزیستور با حرف یونانی بتا (β) نشان داده می شود.

جریان امیتر در یک پیکربندی امیتر مشترک برابر با Ie=Ic+Ib است و نسبت Ic/Ie با حرف یونانی آلفا (α) نشان داده می شود. مقدار α همیشه کوچک تر از یک است.

از آن جایی که رابطه الکتریکی سه جریان Ib، Ic و Ie را ساختار فیزیکی ترانزیستور تعیین می کند، هر تغییر کوچک در جریان بیس (Ib) موجب تغییرات بزرگ تر در جریان کلکتور (Ic) خواهد شد.

در نتیجه، تغییرات کوچک در جریان بیس جریان امیتر-کلکتور مدار را کنترل خواهد کرد. مقدارβمعمولاً بین20 و 200 است. بنابراین، اگر مقدار بتای یک ترانزیستور100 باشد، با عبور یک الکترون از بیس، 100 الکترون از امیتر-کلکتور عبور می کند.

با ترکیب تعاریف α و β رابطه ریاضی بین این پارامترها و در نتیجه بهره جریان ترانزیستور را می توان به صورت زیر نوشت:

که در آن، IC جریان کلکتور، IB جریان بیس و IE جریان امیتر است.

امپدانس ورودی این پیکربندی و بهره جریان و ولتاژ آن بزرگ تر از پیکربندی بیس مشترک است، اما بهره ولتاژ آن بسیار کوچک تر است.

پیکربندی امیتر مشترک یک مدار تقویت کننده وارون گر است. این بدین معناست که سیگنال خروجی به اندازه180∘ نسبت به سیگنال ولتاژ ورودی اختلاف فاز دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>