اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هوشمند

در ماه های گذشته و در اولین آزمون استفاده از کارت های هوشمند، بانک مرکزی بانک ها را تشویق کرد تا با هوشمند سازی کارت های بانکی امکان اتصال آن ها به کارت سوخت را ایجاد کنند.


رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که به زودی در کشور از کارت های بانکی مغناطیسی به سوی کارت های بانکی هوشمند مهاجرت می کنیم. کارت هوشمند که با نام های کارت تراشه دار یا کارت با مدار مجتمع هم شناخته می شود کارتی است که بر روی آن مدار مجتمع نصب شده است. از این نوع کارت می توان به جای کارت اعتباری و کارت پول یا در سامانه های امنیتی کامپیوتری، سامانه های تشخیص هویت و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد و با استفاده از چنین کارت هایی امکان تجمیع حساب های افراد به وجود می آید. کارت هوشمند در حال حاضر به صورت محدود به سیستم بانکداری کشور اضافه شده است و یکی از بانک ها کارت های مغناطیسی را به کارت های هوشمند تبدیل کرده و علاوه بر امور بانکی با کارت عابر بانک امکان پرداخت هزینه های مترو و اتوبوس هم وجود دارد.

کارت هوشمند شبیه به یک رایانه ساده و کوچک است که می تواند از طریق دستگاه کارت خوان و اتصال طلایی خود، ارتباط برقرار کرده و امکان دسترسی به اطلاعات درون حافظه آن فراهم آید. در سطح جهان بانک ها، مراکز مخابراتی، سازمان های دولتی، مراکز بهداشتی، مراکز ارائه خدمات، مراکز آموزشی، مراکز تفریحی از خدمات کارت های هوشمند بهره می برند. البته ورود شرکت هایی همچون ویزا کارت و مسترکارت باعث گسترش هرچه بیشتر استفاده از کارت های هوشمند در قالب کارت های اعتباری در جهان شد. ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی درباره اهمیت کارت های هوشمند گفته است: کارت های هوشمند، ارتقاء امنیت تراکنش های بانکی است و پرداخت با موبایل همراه و کارت بانکی هوشمند با امنیت بیشتری خواهد بود. حکیمی با بیان اینکه سیستم پرداخت با کارت هوشمند از 98 قابل استفاده است، اعلام کرد: اگر کارت های بانکی هوشمند شود پرداخت آفلاین نیز میسر است و در صورت لزوم در انتظار ارسال قرار می گیرند. صاحب کارت هوشمند می‌تواند مدیریت خطر (ریسک) کند. تراکنش های ریز را می توان در مجموع با یک رمز بانکی به بانک ارسال کرد و کاهش مبلغ از حساب اصلی کم می شود.

در ماه های گذشته و در اولین آزمون استفاده از کارت های هوشمند، بانک مرکزی بانک ها را تشویق کرد تا با هوشمند سازی کارت های بانکی امکان اتصال آن ها به کارت سوخت را ایجاد کنند. در مهلت زمانی که برای گرفتن کارت سوخت از سوی وزارت نفت اعلام شده بود، بسیاری از بانک ها دست به تبلیغات گسترده ای زدند تا از این طریق بتوانند مشتریان جدیدی را برای خود دست و پا کنند.

بانک مرکزی در اطلاعیه خود در این باره اعلام کرد:« طرح اتصال کارت های بانکی به نظام مدیریت مصرف سوخت کشور با بهره گیری از زیرساخت های تبادل داده و ابزارهای تسویه و پرداخت در نظام بانکی اجرا شد. در این طرح به جای صدور کارت جدید سوخت، از طریق اتصال برخط به نظام پرداخت بانکی، از کارت های بانکی موجود هم میهنان به عنوان کارت سوخت استفاده می شود. برای انجام این اتصال، با همکاری وزارت ارتباطات، رابط کاربری بسیار ساده و با کاربری آسان ایجاد شده که بر اساس کد ملی هر شخص، فهرست کارت های بانکی وی به نمایش درآمده و انتخاب یکی از آن ها به عنوان کارت سوخت با سهولت و بدون نیاز به ورود اطلاعات صورت می گیرد. در ادامه هم میهنان می توانند از کارت بانکی خود هم برای سوخت گیری و هم پرداخت بهای سوخت از طریق پایانه واحد اقدام کنند که در کاهش زمان و زحمت سوختگیری اثر گذار خواهد بود.»

البته بزرگ ترین چالشی که هم اکنون برای صدور گسترده کارت های هوشمند در کشور وجود دارد به تحریم های اقتصادی باز می گردد زیرا تراشه های این کارت ها وارداتی است و باتوجه به تحریم ها در ماه های گذشته مشکلاتی برای واردات و استفاده از آن ها در کشور به وجود آمده است تاجایی که راهنمایی و رانندگی که مدتی است گواهینامه های رانندگی را به صورت هوشمند صادر می کند با مشکل مواجه شده است.

منبع: اتاق بازرگانی تهران

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>