اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رادیوم

عنصر رادیوم (Radium) با نماد شیمیایی Ra، یکی از عناصر شیمیایی جدول مندلیف است که عدد اتمی آن 88 می باشد. این عنصر در حقیقت هشتاد و هشتمین عنصر از جدول تناوبی بوده که در گروه IIA و دوره هفتم جدول تناوبی قرار گرفته است. در واقع عنصر رادیوم یک فلز رادیواکتیو و به رنگ سفید درخشان یا نقره ای است که به عناصر گروه فلزات قلیایی خاکی تعلق دارد. این فلز با عناصر بریلیوم (Be)، منیزیم (Mg)، کلسیم (Ca)، استرانسیم (Sr) و باریوم (Ba)، در گروه دو اصلی جدول تناوبی قرار گرفته است.

عنصر رادیوم برای اولین بار در سال 1895 میلادی، توسط ماری کوری (Marie Curie) و همسرش پیر کوری (Pierre Curie) در پاریس کشف شد. در حقیقت ماری کوری تکه ای از فلز اورانیم را لای کاغذ سفید رنگی گذاشته بود. او این کاغذ را به طور اتفاقی بر روی نگاتیو فیلم نور ندیده ای قرار داده بود. در فردای آن روز، مشاهده کرد که نگاتیو فیلم، مانند زمانیکه نور دیده باشد سیاه شده است. وی متوجه شد که پرتو هایی از آن تکه اورانیم خارج شده است. این پرتو ها قطعا از کاغذ عبور کرده اند و باعث سیاه شدن نگاتیو شده اند.

برای تایید این مشاهده، آنها در فردای آن روز همین عمل را با یک سنگ پیچبلند (کانی داری اورانیم) انجام دادند. در نتیجه نگاتیو با شدت بسیار بیشتری سیاه شد. در نهایت نتیجه گرفتند که عنصری ناشناخته و بسیار رادیواکتیو تر از اورانیم در آن سنگ وجود دارد. ماری کوری و همسرش به جستجوی این عنصر جدید پرداختند و تنوانستند رادیوم را کشف کنند.

به عبارت دیگر، ماری و همسرش در طی تحقیقاتشان بر روی اورانیت (پس از جدا کردن اورانیوم از اورانیت) به ماده ای جدید برخورد کردند که هنوز خاصیت رادیواکتیوی خود را حفظ کرده است. آنها با این عمل توانستند یک مخلوط رادیواکتیو جدا کنند. بیشتر این مخلوط رادیواکتیو را باریوم که دارای شعله ای قرمز رنگ و درخشان است، تشکیل داده بود. در نهایت و بعد از جدا کردن سایر ترکیبات (اغلب باریم) از مخلوط رادیواکتیو، مشاهده شد که ماده حاصل شده با رنگ سبز روشن و درخشان می سوزد. خطوط طیفی آن نیز با مستندات آن زمان متفاوت به نظر می رسید.

بدین شکل عنصر رادیوم به عنوان عنصری جدید در تاریخ 26 دسامبر سال 1898 میلادی، به ثبت آکادمی علوم فرانسه رسید. لازم به ذکر است که رادیوم خالص در سال 1902 میلادی به وسیله فرآیند الکترولیز محلول کلرید رادیوم به کمک الکترود جیوه و همچنین تقطیر گاز هیدروژن توسط کوری و آندره دبیرن (Andre Debierne) به دست آمده است. واژه رادیوم از کلمه یونانی ری (ray) به معنای پرتو گرفته شده است. این کلمه به خروج پرتو ها از عنصر رادیوم اشاره می کند. لازم به ذکر است که کشف عنصر رادیوم باعث تغییرات اساسی در دانش بشر در مورد خواص و ساخت ماده شد. بدین صورت، کشف رادیم سبب شناخت و دستیابی به انرژی اتمی گردید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>