اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رادیوم

ایزوتوپ های یک عنصر، تنها در تعداد نوترون ها با یکدیگر تفاوت دارند. رادیوم به طور طبیعی ایزوتوپ پایداری ندارد. بنابراین برای آن، جرم اتمی استانداردی تعریف نشده است. رادیوم دارای 25 ایزوتوپ گوناگون است که تنها چهار تای آن در طبیعت وجود دارند.

ایزوتوپ های 223Ra، 224Ra، 226Ra و 228Ra همه از تجزیه عناصر اورانیوم یا توریوم به وجود می آیند. پایدار ترین ایزوتوپ رادیواکتیو آن، ایزوتوپ پرتوزای 226Ra است که نیمه عمر آن برابر با 1622 سال می باشد. لازم به ذکر است که عنصر رادیوم در هر بیست و پنج سال، یک درصد از فعالیت خود را از دست می دهد، زیرا به عناصری با وزن های اتمی کمتر تبدیل می شود. در واقع سرب، آخرین محصول تجزیه عنصر رادیوم است.

کاربرد های عنصر رادیوم

عنصر رادیوم در گذشته برای تولید رنگ های براق، رنگ های شب نما، ساعت های شب نما، کلید های هواپیما، صفحات سوختی هسته ای و صفحات نشان گر (مانند کیلومتر شمار ماشین) مورد استفاده قرار می گرفت. اما متاسفانه به دلیل رادیواکتیو و پرتوزا بودن این رنگ ها، باعث مرگ کسانی که از این رنگ ها استفاده می کردند، شد.

از این جهت، استفاده از آن در قانون ممنوع شده است. امروزه این عنصر با عنصر تریتیوم جایگزین شده است. عنصر رادیم اگر با عنصر بریلیم مخلوط شود، می تواند به عنوان یک منبع نوترونی جهت آزمایشات فیزیکی بکار رود. دقت داشته باشید که به دلیل کمیاب بودن رادیوم، ارزش آن چندین برابر دیگر فلزات با ارزشی مانند طلا است. امروزه جهت تولید جواهر، از پوشش رادیوم استفاده می کنند.

ماری کوری متوجه شد که رادیوم می تواند بر روی بافت بدن اثر گذاشته و آن را از بین ببرد. بنابراین از آن می توان جهت درمان سرطان و یا سایر بیماری‏ های پوستی بهره برد. بنابراین رادیم در گذشته در پزشکی نیز کاربرد داشته است. این عنصر اثرات شفا بخشی را در درمان بسیاری از اختلالات روانی و روماتیسم، در قرن 19 میلادی نشان داده است. امروزه استفاده از آن، منسوخ شده است.

امروزه رادیم در رادیوایزوتوپ های پزشکی کاربرد دارد. از آنجاییکه رادیوم، اشعه گاما از خود منتشر می کند، بنابراین در درمان سرطان استفاده می شود. به عنوان مثال، رادیوم برمید برای درمان سرطان های خوش خیم مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه جهت درمان از ترکیب برمید رادیوم با کلرید رادیوم استفاده می کنند. از طرفی دیگر، کلرید رادیوم همچنین برای تولید گاز رادون جهت درمان سرطان استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>