اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اهمیت هوشمند سازی صنعت حمل و نقل دریایی در بنادر ایران
بندرگاه های کشور، ناگزیرند به سمت هوشمند سازی حرکت کنند؛ زیرا در غیر این صورت در برخی از مباحث بندری و دریایی نسبت به کشورهای منطقه و پیشرفته عقب خواهیم ماند. هوشمندسازی بنادر با استفاده از انواع فناوری از جمله فناوری اطلاعات که سرعت، ایمنی و دقت عملیات را به طور گسترده ای افزایش داده است، نمونه ای ازپیشرفت حاصل شده از ناحیه هوشمندسازی در صنعت حمل و نقل دریایی است. در اینجا به چند مورد از خدمات در حوزه فناوری اطلاعات در بندر شهید رجایی اشاره می کنیم.

  • ارائه خدمت به کشتی ها که اغلب بر طبق فناوری هایی مانند [EDI] عمل می کند.
  • خدمات گمرکی و ترخیص کالا
  • خدمات حمل و نقل و خدمات پرداخت الکترونیک
  • اجرای طرح صدور و ارسال الکترونیکی مجوز حرکت کشتی ها که باعث می شود تا نمایندگان کشتیرانی بتوانند در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به حضور فیزیکی در بندر اسناد و مدارک مورد نیاز صدور اجازه حرکت را صادر کرده و اجازه حرکت شناور را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.
  • راه اندازی نرم افزار سیستم مدیریت عملیات کالای متفرقه (GCOMS) به منظور ارائه خدمات مشتری محور به ویژه ردیابی کالا و بهبود خدمات ارائه شده مراجعین بندر از قبیل انجام رزرواسیون اسکله بر اساس [2]ETA، صدور صورت حساب کشتی بر اساس خدمات ارائه شده، ارسال و دریافت مانیفست بر‌اساس استانداردEDIFACT، انتقال الکترونیکی صورت حساب به سیستم مالی، انتقال الکترونیکی صورت حساب به نمایندگی ها، نظارت بر جریان تخلیه و بارگیری و ارائه اطلاعات از طریق اینترنت می باشد.
  • سیستم مرکب در زنجیره حمل ونقل کانتینری
  • نرم افزار مدیریت و کنترل ترمینال کانتینر(ccs) به شیوه سرویس گرا
  • سیستم ردیابی مرکب که از دو فناوری GPS و RFID بهره گرفته می شود.

روند تحولات دیجیتال در بنادر
نوآوری سریع فناوری اطلاعات (IT) طی سه دهه گذشته همراه با توسعه سیستم های جدید، برنامه های کاربردی نرم افزاری و استانداردهایی است که فعالیت های تجاری را به شیوه های مختلفی پشتیبانی و شکل می دهد. از یک سو، سازمان ها امروزه باید با افزایش مقدار داده ها مقابله کنند و در شبکه های پیچیده و رو به رشد عمل کنند. از سوی دیگر، از طریق فن آوری های نوین، ابزار و روش هایی که باعث افزایش انعطاف پذیری و عملکرد در کاهش قیمت ها می شوند، حمایت شوند. با این وجود، این محیط تغیرات تکنولوژی پیوسته ممکن است مستلزم تغییر ساختارها، فرآیندها و استراتژی های سازمانی باشد یا حتی ممکن است آن را ارتقا دهد.

موفقیت هوشمندسازی بنادر در زمینه وسیع تر، مانند محیط بنادر دریایی، به یک هم آرایی بین سازمانی از تحولات و استراتژی های دیجیتالی، بستگی دارد و ممکن است به پتانسیل های متقابل بین سازمانی، مانند مزایای رقابتی، منجر شود. در جدول زیر سه نسل از تحولات دیجیتال در طول جدول زمانی برای هوشمندسازی بنادر مدرن آورده شده اند.

بنادر دیجیتال

هوشمندسازی بنادر منجر به تغییرات ساختاری در اقتصاد می شود و بر رقابت بین بنادر به شدت تأثیر گذار است. نتیجه ای ساختاری از بحران اقتصادی این است که عملکرد پایدار را می توان از طریق دو استراتژی کلیدی به دست آورد. اولین استراتژی در جهت تقویت همکاری بین بنادر است، در حالی که دومین استراتژی بر بهبود هماهنگی و همکاری بین بازیگران بندر تمرکز دارد. امروزه بسیار مهم است که به شرایط در حال تغییر، مانند نیازهای مشتری و اختلالات عملیاتی، پاسخگو و انعطاف پذیرتر باشیم. در این زمینه، دیدگاه و پشتیبانی تصمیم گیری بر اساس اطلاعات دقیق ضروری است.

فرصت های ناشی از هوشمندسازی بنادر
دیجیتالی سازی، صنعت دریایی را فراتر از حد سنتی خود می برد و فرصت های جدیدی را برای افزایش بهره وری، کارایی و پایداری لجستیک فراهم می کند. به عنوان مثال، مفهوم پورت های هوشمند هدف قرار دادن فناوری اطلاعات مدرن است، تا برنامه ریزی و مدیریت بهتر در داخل و بین پورت ها را فراهم کند. تسهیل کننده های قوی دیجیتالی سازی، سرمایه گذاری در فناوری و همکاری برای ارتقاء به اشتراک گذاری اطلاعات و هماهنگی و همکاری بهتر، اغلب به عنوان یک مانع در محیط های بسیار رقابتی برای هوشمندسازی بنادر محسوب می شوند.

اگر چه پیشرفت های گذشته به درجه بالایی از دیجیتالیزاسیون و اتوماسیون، به ویژه در ترمینال های کانتینری، منجر شده است، هنوز پتانسیل قابل توجهی برای بهبود وجود دارد. به طور خاص، یکپارچگی بهتر سیستم های اطلاعات موجود و منابع داده و همچنین استفاده هوشمندانه از داده ها ممکن است به بهبود برنامه ریزی، کنترل و مدیریت عملیات درونی و بین سازمانی کمک کند.

این به ویژه برای هماهنگی بهتر حمل و نقل محموله در رابط بین ساحلی، ترمینال و عملیات زمینی، که فرآیندهای متفاوت متصل هستند و مسئولیت از یک بازیگر به دیگری منتقل می شود، اهمیت دارد. این فرایندها در معرض اختلالات و تأثیرات دیگر قرار دارند. بنابراین فاز کنونی تحول دیجیتال به شدت به اتخاذ فناوری های جدید دیجیتال برای اندازه گیری، نظارت و کنترل عملیات پورت ها، از جمله استفاده از داده های عملیاتی در زمان واقعی برای پیش بینی رویدادهای آینده، متمرکز می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>