اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ایریدیم

عنصر ایریدیوم ایزوتوپ های طبیعی و تعداد زیادی هم رادیو ایزوتوپ داراست. عنصر ایریدیوم دارای دو ایزوتوپ طبیعی و پایدار 191Ir و 193Ir می باشد. پایدار ترین رادیو ایزوتوپ عنصر ایریدیم Ir-192 با نیمه عمری برابر با 73,83 روز است. Ir-192 به صورت پلاتین متلاشی می شود. اما سایر رادیو ایزوتوپ ها بیشتر به صورت اسمیم فروپاشی می شوند.

همان طور که پیش تر اشاره شد، ایریدیم -192 یکی از رادیوایزوتوپ های ایریدیم است. این رادیوایزوتوپ در نتیجه پرتو دهی ایریدیم -191 با نیمه عمر 74 روز ایجاد می شود. این ایزوتوپ مصارف گوناگونی در حوزه صنعت و پزشکی دارد. از کاربرد های این ایزوتوپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد در حوزه صنعت: از کاربرد های آن در حوزه صنعت می توان به انجام عملیات رادیوگرافی و… به وسیله دوربین های رادیوگرافی و دیگر تجهیزات اشاره کرد. این ماده در استخراج نفت نیز کاربرد دارد.کاربرد در حوزه سلامت: از کاربردهای 192Ir در حوزه سلامت نیز می توان به کاربرد در براکی تراپی (پرتودرمانی داخلی) برای درمان سرطان های زبان، لب، پوست، پروستات، پستان، مغز و… اشاره کرد.

اصلی ترین کاربرد عنصر اریدیوم استفاده از آن به عنوان عامل سخت کننده در آلیاژ های پلاتین است.ایریدیم خالص بسیار شکننده است و ماشین کاری آن غیرممکن است. درواقع مهم ترین کاربرد ایریدیوم این است که به عنوان عامل سخت کننده پلاتین استفاده می شود. از آلیاژهای پلاتین- ایریدیم برای ساخت بتن گلدان و سایر تجهیزات با درجه حرارت بالا استفاده می گردد.

کاربرد عنصر ایریدیوم برای ساخت دیگ کوره و وسایلی که به دمای بالا نیاز دارند، به چشم می خورد.کاربرد این ماده برای ساخت اتصالات برقی دیده می شود که بارز ترین نمونه آن شمع های اتومبیل است.کاربرد آلیاژ ایریدیم-اسمیم در نوک خودکار ها و قطب نما ها مشاهده می شود.

عنصر ایریدیوم حتی به صورت آلیاژ با پلاتین در سوراخ های مخزن توپ های سنگین استفاده می شده است.حالت پودری این ماده (ایریدیم سیاه) برای رنگ سیاه چینی استفاده می شده است.عنصر ایریدیوم مقاوم ترین فلز در برابر خوردگی شناخته می شود. به همین دلیل، میله استاندارد متر از آلیاژ 90٪ پلاتین و 10٪ ایریدیم ایجاد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>