اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


هواکره


اکسیژن

اکسیژن، اگرچه تنها 21 درصد از حجم کل اتمسفر را تشکیل می دهد، اما مهم ترین گاز موجود در هوا کره است. همه موجودات زنده اکسیژن را استنشاق می کنند. علاوه بر این، اکسیژن می تواند با عناصر دیگر ترکیب شود و ترکیبات مهمی مانند اکسیدها را تشکیل دهد. همچنین احتراق بدون اکسیژن امکان پذیر نیست.

نیتروژن

نیتروژن 78 درصد از کل حجم هوا کره را تشکیل می دهد. نیتروژن یک گاز نسبتا بی اثر است و جزء مهم همه ترکیبات آلی است. عملکرد اصلی نیتروژن کنترل احتراق با رقیق کردن اکسیژن است. همچنین به طور غیر مستقیم به اکسیداسیون انواع مختلف ترکیبات کمک می کند.

دی اکسید کربن

سومین گاز مهم هوا کره دی اکسید کربن است که تنها 03٪ هوای خشک را تشکیل می دهد و محصول احتراق است. گیاهان سبز، از طریق فتوسنتز، دی اکسید کربن را از اتمسفر جذب می کنند و از آن برای تولید غذا و ادامه روند دیگر فرایندهای زیستی فیزیکی استفاده می کنند.به عنوان جاذب کارآمد گرما، دی اکسید کربن برای تغییرات آب و هوایی اهمیت بسیار زیادی دارد. دی اکسید کربن به عنوان یک عامل بسیار مهم در تولید انرژی گرمایی در نظر گرفته می شود.

با افزایش سوزاندن سوخت های فسیلی مانند نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی، درصد دی اکسید کربن در هوا کره با سرعت هشداردهنده ای افزایش یافته است. دی اکسید کربن بیشتر در اتمسفر به معنی جذب بیشتر گرما است. این گاز می تواند درجه حرارت را در سطوح پایین تر جو، به طور قابل توجهی افزایش دهد و در نتیجه تغییرات شدید آب و هوایی را ایجاد کند.

ازن (03)

ازن (03) یکی دیگر از گازهای مهم اتمسفر است که در واقع نوعی مولکول اکسیژن است که از سه اتم به جای دو اتم تشکیل شده است. 00005٪ حجم اتمسفر از ازن تشکیل شده است. در بین 20 تا 25 کیلومتری سطح اتمسفر بیشترین غلظت ازن یافت می شود. این ترکیب شیمیایی در ارتفاعات بالاتر جو تشکیل شده و به سمت پایین منتقل می شود.ازن نقش مهمی در جلوگیری از تابش مضر فرابنفش خورشید به سطح کره زمین دارد. سایر گازهایی که تقریبا در مقدار ناچیزی در هوا کره یافت می شوند، شامل نئون، هلیوم، هیدروژن، زنون، کریپتون، متان و غیره هستند.

بخار آب

بخار آب یکی از متغیرترین مواد گازی موجود در هوا کره است که بین 0.2 تا 4 درصد از کل حجم (به ترتیب در آب و هوای گرمسیری خشک و مرطوب) را تشکیل می دهد. 90 درصد رطوبت موجود در جو در 6 کیلومتری سطح زمین وجود دارد. بخار آب نیز مانند دی اکسید کربن نقش مهمی در گرم کردن سطح زمین دارد.

بخار آب نه تنها اشعه موج بلند زمینی (مادون قرمز یا گرمای ساطع شده از زمین در شب) را جذب می کنند، بلکه بخشی از تابش ورودی خورشید را نیز جذب می کنند. بخارات آب منبع اصلی تولید باران و ابر است. ظرفیت حمل رطوبت هوا مستقیما با دمای هوا متناسب است.

ذرات جامد

ذرات جامد موجود در هوا کره شامل ذرات ماسه (از سنگ های هوازده و همچنین از خاکستر آتشفشانی)، دانه های گرده، موجودات کوچک، دوده، نمک های اقیانوس هستند. لایه های فوقانی اتمسفر حتی ممکن است دارای قطعات شهاب سنگ نیز باشند که در جو سوخته اند. این ذرات جامد عملکرد جذب، بازتاب و پراکندگی اشعه را انجام می دهند.

ذرات جامد، در نتیجه مسئول ایجاد رنگ های نارنجی و قرمز در غروب و طلوع آفتاب و گرگ و میش ( نور نرم و درخشان آسمان در هنگام تابش نور خورشید) هستند. برخی از ذرات گرد و غبار رطوبت سنج نیز هستند. یعنی به راحتی رطوبت هوا را جذب می کنند و به عنوان هسته تراکم عمل می کنند. بنابراین، ذرات گرد و غبار عامل مهمی در تشکیل ابرها، مه و تگرگ هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>