اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هافنیم

از خواص عنصر هافنیم فلزی می توان به چکش خواری و رنگ نقره ای براق آن اشاره کرد. این فلز واسطه در برابر فرسودگی نیز مقاوم است. این ماده از لحاظ شیمیایی مانند زیرکونیم است. ویژگی عنصر هافنیم به طور چشمگیری تحت تأثیر ناخالصی های زیرکونیم قرار دارد. تفکیک این دو عنصر در دسته مشکل ترین تفکیک ها می باشند.

تنها تفاوت بین این دو عنصر، تفاوت در مقدار چگالی آن ها است. چگالی هافنیم دو برابر زیرکونیم است. ترکیب کاربید هافنیم مقاوم ترین ترکیب دو بنیانی شناخته شده در برابر حرارت است. ترکیب نیترید هافنیم با نقطه ذوب 3310 درجه دیر گدازتر از تمامی نیترید های فلزی است.

هافنیوم نسبت به قلیایی های غلیظ نیز مقاومت دارد. هالوژن ها با این فلز واکنش داده و تتراهالید های هافنیم را تولید می کنند. از دیگر خواص عنصر هافنیم این است که در دمای بالاتر با اکسیژن، نیتروژن، کربن، بور، گوگرد و سیلیکون واکنش می دهد. ایزومر اتمی Hf-2-178 منبع پر انرژی برای اشعه های گاما است. کاربرد عنصر هافنیم به عنوان منبع نیرو برای لیزر های اشعه گاما نیز در دست بررسی است.

کاربرد عنصر هافنیم (هافنیوم)

عنصر هافنیم و آلیاژهای آن برای میله کنترل در راکتورهای اتمی و زیر دریایی هسته ای کاربرد دارد. کاربرد هافنیوم برای جذب نوترون بسیار عالی است. این ماده نقطه ذوب بسیار بالایی داشته و در برابر خوردگی مقاوم است.این ماده در آلیاژ های دمای بالا و سرامیک ها نیز کاربرد دارد. هافنیوم ترکیباتی بسیار مقاوم و نسوز تشکیل می دهد. این ترکیبات تنها در دما های خیلی بالا ذوب می شوند.

این ماده در لامپ های گازی و برقی نیز استفاده می شود.کاربرد هافنیوم برای پالایش اکسیژن و نیتروژن نیز صورت می گیرد.در آلیاژ های آهن، تیتانیم، نیوبیم، تانتالیم و فلزات دیگر از هافنیوم استفاده می شود.

کاربرد در جوشکاری پلاسما و تراشکاری قوسی: عنصر هافنیوم به الکترون ها اجازه آزاد شدن در هوا و متعاقبا تشکیل قوس الکتریکی می دهد. این ماده به عنوان الکترود و به جای تنگستن در نوک دستگاه جوشکاری پلاسما به کار می رود. علاوه بر آن به عنوان کاتد در دستگاه تراشکاری قوس پلاسما نیز کاربرد دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>