اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعریف تابع منطقی یا گیت NOT:
تابع منطقی یا گیت NOT، یک ورودی و یک خروجی دارد. این گیت، منطق0 ورودی را به1، و منطق1 ورودی را به 0در خروجی تبدیل می کند. خروجی این گیت را در توصیف بولی، با یک خط بالای نماد ورودی نمای ش می دهند که نشان دهنده وارون عمل کردن آن است.

گیت

از آنجایی که گیت NOT، منطق وارون یا مکمل را ارائه می کند، آن را وارونگر (Inverter) نیز می نامند. در مدارهای منطقی، این عمل وارون کردن را می توان با یک کلید «معمولاً بسته» (Normally Closed) نمایش داد.

نمایش مداری گیت NOT

در مدار شکل بالا، اگر A (کلید) بسته باشد، آن گاه NOT کلید یا¯A یعنی کلید بسته نباشد یا به عبارت دیگر باز باشد. تابع منطقی NOT، یک ورودی و یک خروجی مطابق جدول زیر دارد.

جدول گیت NOT

اینورتر یا گیت NOT

مطابق شکل بالا، علامت نشان دهنده منطق NOT، یک حلقه (o) در خروجی (یا ورودی) نماد عناصر منطقی است. در جبر بولی، گیت منطقی NOT از قانون مکمل زیر تبعیت می کند و وارون را نتیجه می دهد:

گیت NOT

گیت های منطقی NOT یا وارون گرها را می توان به گیت های استاندارد AND و OR متصل کرد و به ترتیب، گیت های NAND و NOR را تشکیل داد.

گیت های NOT، برای تولید سیگنال های «مکمل» (Complementary) در مدارهای منطقی/دیکدر پیچیده تر نیز به کار می روند. برای مثال، می دانیم که مکمل منطقA، منطق¯A است.

اگر گیت NOT را به صورت متوالی به یکدیگر وصل کنیم، یک وارون گر دوگانه به دست می آید که خروجی آن، برابر با مقدار ورودی اصلیA است.

وقتی مدارهای منطقی را طراحی می کنیم، ممکن است به یک یا چند گیت NOT نیاز داشته باشیم، اما فضا یا بودجه لازم را برای تهیه تراشه گیت NOT مانند74LS04 نداشته باشیم.

در این موارد، می توانیم به سادگی، منطق NOT را با استفاده از گیت های NAND یا NOR اضافه بسازیم. شکل زیر، این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

ساخت گیت‌ NOT با گیت‌های NAND و NOR

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>