اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ایتربیم

عنصر ایتربیم از عناصر شیمیایی جدول تناوبی مندلیف بوده و با نماد شیمیایی Yb شناسایی می شود. عدد اتمی عنصر ایتربیم 70 و عدد جرمی آن 173.04 است. خواص عنصر ایتربیم موجب شده است تا در گروه 3 و تناوب 6 جدول مندلیف جای بگیرد.

عنصر ایتربیم از دسته فلزات واسطه داخلی یا لانتانیدها است. عنصر ایتربیوم به عنوان عنصر سنگین گروه لانتانید ها شناخته می شود. به طور طبیعی 7 ایزوتوپ عنصر ایتربیم شناسایی شده است. کاربرد عنصر ایتربیم در لیزر و بسیاری از کارهای پژوهشی مشاهده می شود. از خواص فیزیکی عنصر ایتربیم می توان به رنگ نقره ای، سبکی و چکش خواری آن اشاره کرد. عنصر ایتربیم از عناصر کمیاب زمین بشمار می آید.

تاریخچه عنصر ایتربیم

نام عنصر ایتربیم از کلمه Ytterby گرفته شده است. Ytterby نام شهری در کشور سوئد است. عنصر ایتربیم در سال 1878 توسط شیمیدانی سوئدی به نام Jean de Margnac شناسایی شد. Marignac سوئدی ترکیبی جدید در زمین کشف کرد و نامش را Ytterbia گذاشت. تصور او بر این بود که Ytterbia جزئی از عنصر جدید است که Ytterbium نام دارد. در واقع این اکتشاف اولین عنصر کمیابی بود که کشف شده بود.

در سال 1907 شیمیدانی فرانسوی به نام Georges Urbain Ytterbia ترکیبی که Marignac کشف کرده بود را به دو قسمت Neoytterbia و lutecia تقسیم نمود.جالب است بدانید Neoytterbia بعد ها به عنوان عنصر Yetterbium و lutecia به عنوان عنصر Lutetium شناخته شدند. در همان زمان دانشمندی به نام Auer von Welsbach توانست این عناصر را از Ytterbia جدا کرده و آن ها را Aldebaranium و Cassiopeium نامید. البته توجه شود که بعد از سال 1953 که با تولید Ytterbium خالص، خواص فیزیکی و شیمیایی آن مشخص شد.

خطرات ایتربیوم

عنصر ایتربیم نسبتا پایدار است. اما با وجود این باز هم باید در ظرف بسته نگهداری شود. این ماده باید در برابر هوا و رطوبت در امان باشد. ترکیبات عنصر ایتربیم بسیار سمی هستند. تحقیقاتی اولیه نشان داده است که خطر بسیار کمی دارند. ترکیبات ایتربیم سبب ایجاد مشکلات پوستی و چشمی می شود. ذره های ایتربیوم ممکن است موجب به وجود آمدن خطر آتش سوزی و انفجار شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>