اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ایتربیم

فلز ایتربیم (ایتربیوم) از فلزات واسطه داخلی و از گروه لانتانیدهاست. عنصر ایتربیم عنصر شماره 70 جدول تناوبی مندلیف است. از خواص عنصر ایتربیم فلزی درخشان نقره ای فام و کاملا چکش خوار است. با اسید های رقیق و آمونیاک به خوبی و با آب به کندی واکنش می دهد.

این ماده عنصری سبک و چکش خوار و شکل پذیر است. پرجلوه و براق بودن ویژگی دیگر این ماده است. این عنصر کمیاب بسیار ضربه پذیر بوده و به راحتی در اسید های معدنی حل می شود. این ماده به آهستگی با آب واکنش داده و در هوا اکسید می شود.

عنصر ایتربیم سه گونه آلفا، بتا و گاما را داراست. درواقع این ماده در دمای 13- و 759+ درجه تغییر شکل می دهد. حالت بتا این ماده در دمای اتاق به وجود می آید. حالت بتا ساختار کریستالی Face-Centered دارد. گونه گاما در دمای بالا شکل می گیرد و دارای ساختار کریستالی Body-Centered است.

حالت بتا اغلب شبیه فلزی است که رسانای جریان الکتریسیته است. اما وقتی در فشار 1600 اتمسفر قرار می گیرد، نیمه رسانا می شود. مقاومت الکتریکی این ماده در فشار 39000 اتمسفر ده برابر می شود. اما نکته جالب این است که در فشار 40000 اتمسفر ناگهان افت می کند. درواقع مقاومت الکتریکی به 10% مقاومت الکتریکی آن در دمای اتاق افت می کند.

کاربرد عنصر ایتربیم

کاربرد لیزر ایتربیم پالس سبز در قطع عضو، ماشین کاری ظریف، بافت، علامت گذاری پلاک خودرو، تولیدات دارویی و ایمپلنت ها وجود دارد.لیزر ایتربیم در تراشکاری الماس برای از بین بردن نقایص آن استفاده می شود.عملیات حرارتی با لیزر ایتربیم جهت سخت نمودن سطحی تیغه توربین ها، ابزار های صنعتی و حلقه های پیستون به کار می رود.

در زمانی که الکتریسیته در دسترس نبود، یکی از ایزوتوپ های ایتربیوم به عنوان جانشین منبع رادیو اکتیو استفاده می شد. این منبع برای ماشین هایی بکار می رفت که با اشعه x کار می کنند.برخی از آلیاژ های عنصر ایتربیوم در دندانپزشکی کاربرد دارند.کاربرد عنصر ایتربیم می تواند در مقاوم کردن و خصوصیات مکانیکی دیگر مثل ضد زنگ نیز بکار برده شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>