اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رادون

رادون گازی پرتوزا محسوب می شود که از فروپاشی رادیم به وجود آمده است. خصوصیات ویژه و قابل توجه رادون از ساختار اتمی ([54Xe] 4f14 5d10 6s2 6p6) آن ناشی می شود. همانند دیگر گاز های نجیب، هشت الکترون در دورترین لایه الکترونی رادون وجود دارد. در نتیجه با توجه به آرایش الکترونی رادون و قاعده اکتت مشخص می شود که اوربیتال های لایه آخر این عناصر از الکترون پر می باشند.

بنابراین این عنصر میلی به گرفتن و یا از دست دادن الکترون ندارد. در حقیقت از این حیث پایدار خواهد بود.جالب است بدانید که رادون در حالت عادی یک گاز بی رنگ می باشد. در حالی که با سرما دادن به آن (تا زیر دمای انجماد)، به رنگ سبز درخشان و فسفری مشاهده می شود. با سرد کردن بیشتر، به رنگ زرد در می آید. در نهایت و با رسیدن به دمای ذوب، به رنگ نارنجی مایل به قرمز تغییر می کند.

  • حالت فیزیکی آن در دمای 25 درجه سلسیوس و فشار 1 اتمسفر به صورت گاز است.
  • دمای ذوب و دمای جوش این عنصر به ترتیب 71- و 61.7- درجه سانتی گراد است.
  • ساختار بلوری آن به شکل مکعبی مرکز وجوه پر (fcc) است.
  • این عنصر آلوتروپ ندارد.
  • جرم اتمی رادون برابر با 222 g/mol است.
  • چگالی آن نیز برابر با 0.00973 g/cm3 می باشد.
  • شعاع اتمی آن نیز برابر با 120 pm می باشد.
  • یون های رادون معمولا عدد اکسایش برابر با اعداد 0، +2 و +6 را دارند. اعداد اکسایش 0 و +2 متداول تر می باشند.
  • انرژی یونیزاسیون آن برابر با 1037 kJ/mol است.

خطرات رادون بر روی سلامتی انسان

گاز رادون، یک گاز رادیواکتیو طبیعی است. پس همواره باید با احتیاط کامل با رادون کار کرد. همانطور که بیان شد، رادون یکی از سنگین ترین گاز ها است. بنابراین برای سلامتی مضر می باشد. این گاز به عنوان ماده ای سرطان زا شناخته می شود. از آنجاییکه این عنصر، از خود ذرات آلفا انتشار می دهد، بنابراین استنشاق آن بسیار خطرناک است. ذره آلفا در حقیقت جرم سنگینی دارد. همچنین بار الکتریکی آن نیز دو برابر بار الکترون، اما با علامت مثبت می باشد.

ذرات آلفا انتشار یافته در ریه، انرژی دارند. این انرژی می تواند باعث حرکت ذرات آلفا در بافت های ریه شود. این ذرات کم کم و در مسیر حرکت خود و در هنگام برخورد با سلول بافت های ریه، یون سازی می کنند. این عمل تا زمانیکه ذرات، انرژی خود را به طور کامل از دست بدهند و متوقف شوند، ادامه دارد.

انرژی ذرات آلفا که به وسیله بافت ها جذب شده است، سبب آسیب به بافت ریه یا حتی مرگ آن می شود. در واقع اگر هوای تنفسی انسان دارای رادون بسیار زیاد باشد، بافت های ریه به آرامی آسیب می بینند. در نهایت و در دراز مدت، انرژی این ذرات آلفا می تواند سبب سرطانی شدن این بافت ها گردد. به بیان دیگر، گاز رادون دومین عامل اصلی سرطان ریه بعد ازمصرف سیگار است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>