اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


اتر


خواص فیزیکی

واکنش پذیری اترها با آب شبیه واکنش الکل هایی با جرم مولکولی یکسان است. دلیل این شباهت آنها این است که اکسیژن اترها مانند الکل ها می تواند با مولکول آب پیوند هیدروژنی تشکیل دهد.نقطه جوش الکل ها بالاتر از اترها است و این به دلیل وجود پیوند هیدروژنی در الکل ها است زیرا در اترها پیوند هیدروژنی وجود ندارد.

خواص شیمیایی اترها

اترها به طور کلی از دو طریق تحت واکنش های شیمیایی قرار می گیرند:شکست پیوند CO اترها ماهیت غیرفعال دارند. وقتی یک هیدروژن هالید به اتر اضافه می شود، پیوند CO به وجود می آید و آلکیل هالید تشکیل می شود. ترتیب واکنش پذیری به شرح زیر است:

HI> HBr> HCl

ROR + HX → RX + R-OH

جایگزینی الکتروفیلی

گروه آلکوکسی در اتر حلقه آرومایتک را در دو موقعیت مختلف برای جایگزینی الکتروفیلی فعال می کند. چند نمونه از واکنش های جایگزین الکتروفیلی عبارتند از هالوژناسیون، واکنش فریدل کرفتس و غیره. به عنوان مثال زمانی که به اترهای آروماتیک در حضور کاتالیزور یا عدم وجود کاتالیزور یک هالوژن اضافه می کنیم تحت فرآیند هالوژناسیون قرار می گیرند.

واکنش های اتر

این ترکیبات واکنش پذیری نسبتا کمی دارند ولی در هرصورت واکنش پذیرتر از آلکان ها هستند. اگرچه در برابر هیدرولیز مقاومت می کنند اما توسط اسیدها تجزیه می شوند که در نتیجه منجر به تشکیل یک آلکیل هالید و یک الکل می شود.اترها در حضور اکسیژن یا هوا پراکسید ایجاد می کنند. اترها همچنین به عنوان بازهای لوئیس و برونستد عمل می کنند و با پذیرش پروتون ها، واگذاری الکترون ها را انجام می دهند.

معایب و عوارض اتر

همان طور که می دانیم اترها ترکیبات بسیار مفیدی در زمینه های مختلف هستند و نیازهای ما را در زمینه های داروها، عطریات، حلال ها و بسیاری دیگر از زمینه ها برآورده می کنند اما عوارض جانبی جدی نیز دارند.اترها ترکیبات بسیار اشتعال پذیری هستند زیرا به راحتی آتش می گیرند. از این رو باید در آزمایشگاه ها و صنایع با نهایت دقت تولید و نگهداری شوند.

تحت شرایط خاص این ترکیبات می توانند اکسید شده و به یک ماده منفجره تبدیل شود. همانطور که می دانیم اتر یک داروی بیهوشی است و ممکن است در حین کار با این ماده شیمی دانان در آزمایشگاه ها دچار حالت تهوع و بیهوشی شوند.

قرار گرفتن در معرض مقدار کنترل نشده اتر ممکن است برای سلامتی مضر باشد و عوارض جانبی زیادی را برای اندام های اصلی بدن ما به وجود بیاورد. از آنجا که اتر یک مایع بسیار فرار است بخار آن متراکم است و موقع استفاده در برخورد با شعله یا حتی یک جرقه کوچک باعث انفجار می شود. بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از این ترکیب شیمیایی همه جوانب احتیاط را رعایت کنی

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>