اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تخلیه الکتریکی

دیدنی ترین شکل تخلیه الکترواستاتیک جرقه است. جرقه زمانی رخ می دهد که یک میدان الکتریکی قوی، یک مسیر رسانای یونیزه در هوا ایجاد کند. اگر هوا حاوی گازها یا ذرات قابل احتراق باشد، این تخلیه الکترون می تواند باعث ناراحتی جزئی برای افراد، آسیب به تجهیزات الکترونیکی و آتش سوزی و انفجار شود.

جرقه می تواند قابل مشاهده و شنیدن باشد. اما بسیاری از رویدادهای تخلیه های الکتریکی بدون جرقه ای قابل مشاهده یا صدا رخ می دهند. شخصی که بار الکتریکی نسبتا کمی حمل می کند، ممکن است تخلیه ای را احساس نکند که برای آسیب رساندن به قطعات الکترونیکی حساس کافی باشد. برخی از وسایل الکترونیکی ممکن است در اثر تخلیه کوچک 30 ولت نیز آسیب ببینند.

اشکال نامرئی تخلیه الکترواستاتیک می تواند باعث خرابی کامل دستگاه یا خرابی جزیی شود که ممکن است بر عملکرد طولانی مدت دستگاه های الکترونیکی تأثیرات منفی بگذارد.

مشهورترین نمونه تخلیه الکتریکی طبیعی، صاعقه است. صاعقه به دلیل اختلاف پتانسیل الکتریکی بین ابر و زمین، یا بین دو ابر اتفاق می افتد و معمولا صدها میلیون ولت بار الکتریکی دارد. نوع دیگر تخلیه الکتریکی، قوس الکتریکی می باشد که توسط شیمیدان انگلیسی همفری دیوی کشف شد.

تخلیه الکتریکی چگونه ایجاد می شود

تخلیه الکترواستاتیک می تواند به اشکال مختلفی ایجاد شود. یکی از رایج ترین آنها از طریق تماس انسان با دستگاه های حساس اتفاق می افتد. تحقیقات اخیر نشان داد که بدن و لباس های انسان قادر به ذخیره بین 500 تا 2500 ولت الکترون ساکن در روزهای عادی هستند. این مقدار بسیار بالاتر از سطحی است که می تواند به مدارهای حساس آسیب برساند. ولی این مقدار در زیر آستانه ادراک انسان قرار دارد، بنابراین ممکن است متوجه تخلیه الکتریکی نشوید.

چگونه می توان از تخلیه الکتریکی در وسایل حساس جلوگیری کرد

بعید است بتوانید تخلیه الکترواستاتیک را به طور کامل حذف کنید. با این حال، تجربه نشان داده است که دستورالعمل های زیر می توانند در کاهش آنها مفید باشند.تمام مواد مصنوعی را حداقل 4 اینچ از تجهیزات الکترونیکی حساس دور نگه دارید.

هنگام تمیز کردن تابلوهای مدار چاپی، از اسپری استفاده کنید که برچسب غیر استاتیک دارد.
هنگام عیب یابی تجهیزات الکترونیکی، همیشه از یک مچ بند استاتیک استفاده کنید که به قاب دستگاه چسبیده باشد.فرش و کف را با ترکیباتی که تجمع بارهای استاتیک را کاهش می دهند، پاک کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>