اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یون

یون یکی از ذرات اتمی حاوی بار الکتریکی است که می توان به دو روش شیمیایی و فیزیکی آن را تولید کرد. اگر یک اتم خنثی یک یا چند الکترون از دست بدهد دارای بار مثبت شده و به عنوان کاتیون شناخته می شود. اگر اتمی الکترون دریافت کند دارای بار منفی می شود و به عنوان آنیون شناخته می شود.

به عنوان مثال هنگامی که سدیم (Na) الکترون از دست می دهد به یون مثبت +Na تبدیل می شود و وقتی که کلر (Cl) الکترون می گیرد به یون منفی - Cl تبدیل می شود. هنگام نوشتن فرمول شیمیایی یک یون بار خالص آن بلافاصله پس از ساختار شیمیایی مولکول/اتم به صورت فوق نوشته می شود.

یون را می توان به عنوان یک گونه شیمیایی تعریف کرد که دارای بار مثبت یا منفی است. اصطلاح «یون» را همچنین می توان برای اشاره به اتم ها یا مولکول هایی استفاده کرد که دارای بار خالص غیر صفر هستند.بنابراین همه یونها یا تعداد بیشتری پروتون نسبت به الکترون ها در ساختار کلی اتمی یا مولکولی خود دارند یا تعداد بیشتری الکترون نسبت به پروتون ها در ساختار اتمی/مولکولی خود دارند.

یون هایی که تعداد پروتون های بیشتری نسبت به الکترون ها دارند دارای بار خالص مثبت هستند. این یونها معمولا کاتیون نامیده می شوند. از سوی دیگر یون هایی که تعداد الکترون های بیشتری نسبت به پروتون ها دارند دارای بار منفی خالص هستند. این یونها معمولا به عنوان آنیون شناخته می شوند.

توجه به این نکته ضروری است که نیروهای جاذبه الکترواستاتیک که بین کاتیون های دارای بار مثبت و آنیون های دارای بار منفی به وجود می آید، نیروی محرکه تشکیل پیوندهای یونی هستند. هنگامی که دو یون دارای بار متضاد یک پیوند یونی با یکدیگر تشکیل می دهند ترکیب یونی تشکیل می دهند.سایقه معرفی واژه «یون» به شیمی دان و فیزیکدان برجسته انگلیسی مایکل فارادی در سال 1834 تعلق دارد. او از این اصطلاح برای توصیف ترکیب شیمیایی که از یک الکترود به محلول آبی حرکت می کند، استفاده کرد.

اصطلاح یون از کلمه یونانی یون گرفته شده است که به معنی «رفتن» است. اگرچه فارادی هرگز حرکت ذرات را از یک الکترود به الکترود دیگر تشخیص نداد، اما آزمایشات انجام شده وی را به این نتیجه رساند که فلزات تمایل به حل شدن در محلول های خاصی به نام الکترولیت دارند در حالی که ممکن است در الکترود دیگر رسوب تشکیل بدهند. این بدان معناست که باید در ماده ای که تحت تأثیر جریان الکتریکی قرار دارد حرکتی وجود داشته باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>