اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سریم

عنصر سریم، فلزی چکش خوار، نرم و انعطاف پذیر است که به راحتی با چاقو بریده می شود. احتمال سوختن نوع خالص این فلز در صورتیکه با چاقو خراشیده شود، وجود دارد. به دلیل قابلیت چکش خواری بالایی که دارد، می تواند به راحتی به ورقه هایی صاف تبدیل شود. از لحاظ رنگ و درخشش شبیه آهن می باشد. به علاوه عنصری بسیار واکنش پذیر است، در حدی که در میان عناصر خاکی کمیاب، تنها اروپیم واکنش پذیرتر از آن است.

سریوم در آب سرد به آهستگی و در آب گرم و داغ بسیار سریع تجزیه می شود. از طرفی، محلول های قلیایی رقیق و یا اسید های غلیظ به سرعت، این فلز را مورد حمله قرار می دهند.خصوصیات قابل توجه سریم از ساختار اتمی آن ([Xe] 4f15d16s2) ناشی می شود. همانطور که مشخص است، اوربیتال f در این عنصر در حال پر شدن است. این عنصر به واسطه آرایش الکترونی که دارد، در دسته فلزات واسطه داخلی و در واقع گروه لانتانید ها قرار می گیرد.

فلزات واسطه در حقیقت بین فلزات قلیایی خاکی و عناصر گروه بور در جدول تناوبی قرار گرفته اند. به عناصر واسطه، عناصر گروه B نیز گفته می شود. لازم به ذکر است که به لانتانید ها و اکتینید ها عناصر واسطه داخلی گفته می شود. با توجه به آرایش الکترونی مشخص است که چهار الکترون در دورترین لایه الکترونی سریوم وجود دارد. پس می تواند به صورت کاتیون چهار بار مثبت (+Ce4) نیز ظاهر شود. حالت اکسیداسیون آن بیشتر 3+ و 4+ است. از این رو می تواند در سه یا چهار پیوند کووالانسی شرکت کند.

به علت نزدیکی نسبی اوربیتال 4f و اوربیتال های لایه بیرونی عنصر سریم، این عنصر دارای خواص شیمیایی جالب توجهی می باشد. به عنوان نمونه، فشردن این عنصر زمانیکه در حال سرد شدن است، می تواند حالت اکسیداسیون آن را از 3 به 4 تغییر دهد. لازم به ذکر است که عنصر شماره 58 جدول تناوبی در حالت اکسیداسیون +3 را cerous و در حالت اکسیداسیون +4 را cericمی نامند. از این رو، نمک های سریم (IV) به رنگ های نارنجی، قرمز یا زردفام می باشند، درحالی که نمک های سریم (III) اغلب سفید رنگند. توجه داشته باشید که حالت اکسیداسیون +4 پایدار است.

  • حالت فیزیکی آن در دمای 25 درجه سلسیوس و فشار 1 اتمسفر به صورت جامد است.
  • دمای ذوب و دمای جوش این عنصر به ترتیب 795 و 3443 درجه سانتی گراد است.
  • عنصر سریم پارا مغناطیس است.
  • ساختار بلوری آن به شکل ساختار کوبیک یا مکعبی است.
  • این عنصر آلوتروپ ندارد.
  • جرم اتمی سریم برابر با 140.116 g/mol است.
  • چگالی آن نیز برابر با 6.770 g/cm3 می باشد.
  • شعاع اتمی آن نیز برابر با pm 204 ± 9 می باشد.
  • یون های سریم معمولا عدد اکسایش برابر با اعداد 0، +1، +2، +3 و +4 دارند. در حقیقت یک اکسید بازی ملایم محسوب می شود. اعداد اکسایش 0، +3 و +4 متداول تر می باشند.
  • اولین انرژی یونیزاسیون آن برابر با 534.4 kJ/mol است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>