اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سون سگمنت (Seven Segment):
وقتی LED را با یک ولتاژ خارجی بایاس مستقیم کنیم، از پیوند PN آن جریان می گذرد. در الکترونیک، این پدیده را نورتابی الکتریکی (Electroluminescence) می نامیم.

سون_سگمنت

قطعاتی وجود دارند که از ترکیب LEDها تشکیل شده و برای نمایش اعداد یا حروف به کار می روند. این قطعات نمایش گر را سون سگمنت می نامند.

رنگ واقعی نور مرئی ساطع شده از یک LED، از آبی تا قرمز و نارنجی وجود دارد. این رنگ ها، با طول موج طیفی نور ساطع شده تعیین می شوند که خود این طول موج ها به ترکیب ناخالصی هایی بستگی دارد که به مواد نیمه رسانای تشکیل دهنده آن افزوده می شود.

دیودهای نورانی یا LEDها، مزایای مختلفی نسبت به لامپ های سنتی دارند که از مهم ترین آن ها می توان به اندازه کوچک، طول عمر بالا، داشتن رنگ های مختلف، ارزان بودن و به آسانی در دسترس بودن اشاره کرد.

این دیودها را می توان به آسانی با قطعات الکترونیک دیگر و مدارهای دیجیتال ترکیب کرد.

ویژگی کوچک بودن LEDها سبب می شود تعدادی از آن ها را در کنار یکدیگر قرار داده و بسته هایی تشکیل شوند که نمایشگر هفت قسمتی یا سون سگمنت (7−Segment) نامیده می شوند.

نمایشگر سون سگمنت، از هفت LED تشکیل شده که مطابق شکل زیر در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

نمایشگر سون سگمنت

هر یک از این LEDها یک قسمت یا سگمنت نامیده می شوند، زیرا وقتی هر یک از آن ها روشن می شود، بخشی از یک عدد یا حرف را روشن می کند. گاهی اوقات یک LED هشتم نیز در سون سگمنت وجود دارد که نقطه دسیمال (DP) را مشخص می کند.

واضح است که این نقطه وقتی کاربرد دارد که دو سون سگمنت در کنار یکدیگر قرار گیرند.

پایه های LEDهای سون سگمنت، در کنار یکدیگر و در زیر قطعه چیده شده اند. این پایه ها به گونه ای نام گذاری شده اند که ارتباط هر کدام از پایه ها به LED متناظر با خود مشخص است. یکی از پایه ها، نوع سون سگمنت را مشخص می کند.

همان طور که می دانیم، هر LED دو پایه دارد که یکی از آن ها آند و دیگری کاتد نامیده می شود. بر همین اساس، دو نوع سون سگمنت نیز خواهیم داشت:

کاتد مشترک (Common Cathode) یا CC و آند مشترک (Common Anode) یا CA.

تفاوت بین این دو نمایشگر، همان گونه که از نامشان پیداست، این است که در نوع کاتد مشترک، کاتد دیودها به یکدیگر متصل است و در نوع آند مشترک، آند آن ها به یکدیگر وصل شده است.

در سون سگمنت کاتد مشترک، همه کاتدها به یکدیگر متصل شده و با هم به منطق 0 یا زمین وصل می شوند.

بنابراین، هر سگمنت را می توان با اعمال سیگنال HIGH یا 1 منطقی از طریق یک مقاومت محدود کننده به یکی از ترمینال های آند (a تا g)، روشن کرد. شکل زیر، نمایشگر سون سگمنت کاتد مشترک را نشان می دهد.

سون سگمنت کاتد مشترک

در سون سگمنت آند مشترک، همه آندها به یکدیگر متصل شده و با هم به منطق 1 وصل می شوند. بنابراین، هر سگمنت را می توان با اعمال سیگنال LOW یا 0 منطقی از طریق یک مقاومت محدود کننده به یکی از ترمینال های کاتد (a تا g) روشن کرد. شکل زیر، نمایشگر سون سگمنت آند مشترک را نشان می دهد.

سون سگمنت آند مشترک

در حالت کلی، نمایشگرهای آند مشترک نسبت به انواع کاتد مشترک، محبوب تر هستند؛ زیرا تعداد زیادی از مدارهای منطقی مصرف کننده جریان (و نه منبع آن) هستند.

لازم به ذکر است که یک سون سگمنت کاتد مشترک را نمی توان مستقیماً به جای سون سگمنت آند مشترک در مدار قرار داد و بالعکس؛ زیرا این کار دقیقاً مانند این است که پایه های یک ال ای دی را برعکس متصل کنیم؛ واضح است که در این حالت، LED روشن نمی شود و نوری تولید نخواهد کرد.

بسته به عدد دسیمالی که می خواهیم نشان دهیم، باید مجموعه مشخص متناظری از LEDهای سون سگمنت را با هم بایاس مستقیم و در نتیجه روشن کنیم.

برای مثال، برای نمایش رقم 0 باید شش ال ای دی a تا f را روشن کنیم. به همین ترتیب، ارقام 0 تا 9 را می توان مطلبق شکل زیر نشان داد.

نمایش اعداد مختلف با سون سگمنت

بنابراین، برای یک سون سگمنت می توان جدول درستی تشکیل داد و سگمنت هایی را مشخص کرد که لازم است برای نمایش یک رقم خاص، از 0 تا 9 روشن شوند.

جدول درستی نمایشگر سون سگمنت

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>