اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آمپرسنج

گالوانومتر با آمپرسنج تفاوت هایی دارد که مهم ترین تفاوت آن این است که آمپر سنج برخلاف گالوانومتر جهت و شدت جریان را نشان نمی دهد بلکه فقط مقدار جریان را نشان می دهد در گالوانومترها چرخش یک سیم پیچ متحرک بین آهنرباهای دائمی باعث شارش بار الکتریکی و انحراف در سیم پیچ می شود. همچنین هنگامی که گالوانومتر را به طور موازی به یک مقاومت متصل می کنیم یک آمپر متر خواهیم داشت اگر گالوانومتر را به یک مقاومت به طور سری وصل کنیم یک ولت متر خواهیم داشت.

دقت اندازه گیری آمپرمتر نیز بسیار بیشتر از گالوانومتر است. تفاوت دیگری که این دو دستگاه دارند در استفاده از آنهاست.آمپرسنج در مدارهای الکترونیکی استفاده می شود و جریان متناوب و مستقیم را اندازه می گیرد ولی گالوانومتر در پل ها و برای اندازه گیری پتانسیل استفاده می شود.

برخلاف آمپرسنج تنها جریان مستقیم را اندازه گیری می کند. همچنین گالوانومتر فقط در حضور میدان مغناطیسی کار می کند. در صورتی که کارکرد آمپرسنج به حضور یا عدم حضور میدان مغناطیسی بستگی ندارد. گالوانومتر فقط به صورت الکترونیکی است. در حالی که آمپرسنج علاوه بر الکترونیکی بودن می تواند دستی نیز باشد.

چگونگی استفاده از آمپرمتر

در حین استفاده از آمپرمتر باید بسیار دقت کنیم که آمپرسنج به مدار به درستی متصل شود. زیرا باید به صورت سری به قسمت مورد نظر از مدار که می خواهیم جریانش را اندازه بگیریم متصل شود. در غیر این صورت اتصال کوتاه ایجاد می شود. می دانیم که آمپرسنج ها مقاومت بسیار کمی دارند و مثل یک سیم خالی حساب می شوند.

در نتیجه اگر به صورت سری وصل شود در جریان مدار تأثیر چندانی ندارد. همچنین اگر مقاومتی هم داشته باشد با مقاومت موجود در مدار جمع می شود. اگر این مقاومت زیاد باشد باعث تغییر جریان عبوری از مدار خواهد شد. این جریان کوچک خواهد شد، به همین علت آمپرسنج ایده آل مقاومت بسیار کم یا صفر دارد.

اما اگر یک مقاومت به صورت موازی و نادرست متصل شود به علت ورود جریان بسیار زیاد از منبع ولتاژ به دستگاه آمپرسنج فیوز می پرد و اتصال کوتاه رخ می دهد. در در این صورت آمپرمتر یا منبع آسیب می بیند. همچنین ممکن است سیم ها گرم شوند تا حدی که ذوب شده و باعث منفجر شدن مدار شوند. در نتیجه برای شخص در حال آزمایش خطر دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>