اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رودیم

عنصر رودیوم، در واقع فلزی شکننده و کمیاب است که به راحتی شکل نمی گیرد. از ویژگی های فوق العاده آن می توان به شفافیت بالا، ضد خوردگی، مقاومت بسیار زیاد در مقابل فرسایش و لکه، قابلیت انعکاسی بالا (خاصیت بازتاب کنندگی بالا)، فلزی سخت تر از طلا، درخشندگی و جلای قابل توجه، دوام بالا، پایداری شیمیایی خوب و خواص کاتالیزوری عالی اشاره کرد. به علاوه، رودیم رسانای خوبی برای گرما و برق می باشد. این خواص باعث شده که امروزه رودیوم به یکی از نادر ترین فلزات تبدیل شود.

این فلز در حقیقت گران ترین فلز بر روی زمین است که گاهی از آن در صنعت ساخت طلا و زیورآلات نیز استفاده می کنند.خصوصیات قابل توجه رودیم از ساختار اتمی آن ([36Kr] 4d85s1) ناشی می شود. همانطور که مشخص است، اوربیتال d لایه ما قبل آخر در این عنصر در حال پر شدن است. این عنصر به واسطه آرایش الکترونی که دارد، در گروه فلزات واسطه قرار گرفته است. فلزات واسطه در جدول تناوبی در میان فلزات قلیایی خاکی و عناصر گروه بور قرار گرفته اند.

به عناصر واسطه، عناصر گروه B نیز گفته می شود. توجه داشته باشید که رودیوم تنها عنصر گروه هشت است که دو الکترون در لایه بیرونی خود ندارد. با توجه به آرایش الکترونی آن مشخص است که تنها یک الکترون در دورترین لایه الکترونی رودیم وجود دارد. شکل های قابل دسترس آن به صورت گرد و بلور های منفرد است.

این عنصر در هوا و زمانیکه به آرامی خنک می شود به یک رزوکسی اکسید تبدیل می شود. در حالی که در دما های بالاتر دوباره به حالت فلز در می آید. نقطه ذوب فلز ردیوم نسبت به پلاتین بالاتر و چگالی آن پایین تر است. عنصر ردیم به وسیله اسید ها خورده نمی شود. بلکه در محلول تیزاب سلطانی حل می شود. به علاوه این فلز در اسید هیدروکریک حل می شود. در حالی که در اسید نیتریک حل نمی گردد. رودیم در دمای طبیعی اتاق، به هیچ وجه مستعد خوردگی نیست. در هنگام ذوب شدن می تواند اکسیژن را جذب کند و در هنگام انجماد، اکسیژن جذب شده را می تواند آزاد نماید. از دیگر ویژگی های عنصر رودیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حالت فیزیکی آن در دمای 25 درجه سلسیوس و فشار 1 اتمسفر به صورت جامد است.
  • دمای ذوب و دمای جوش این عنصر به ترتیب 1964 و 3695 درجه سانتی گراد است.
  • عنصر رودیم در هوا اکسید نمی شود. این عنصر حتی در مواجه با گرما نیز اکسید نمی شود.
  • عنصر رودیم پارامغناطیس است.
  • ساختار بلوری آن به شکل مکعبی مرکز وجوه پر (fcc) است.
  • این عنصر آلوتروپ ندارد.
  • جرم اتمی رودیم برابر با 102.9055 g/mol است.
  • چگالی آن نیز برابر با 12.41 g/cm3 می باشد.
  • یون های رودیم معمولا عدد اکسایش برابر با اعداد -1، -3، 0، +1، +2، +3، +4، +5 و +6 دارند. در حقیقت یک اکسید آمفوتری محسوب می شود. اعداد اکسایش 0 و +3 متداول تر می باشند.
  • اولین انرژی یونیزاسیون آن برابر با 719.7 kJ/mol است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>