اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رودیم

عنصر رودیم یکی از کمیاب ترین عناصر شیمیایی است که کاربرد های ویژه ای در صنعت دارد. کاربرد اصلی این فلز در ساخت مبدل های کاتالیست خودرو ها است. در واقع رودیم به عنوان یک کاتالیزور به همراه پلاتین و پالادیوم در ساخت این قطعه خودرو به منظور کاهش گاز های سمی خروجی از اگزوز موتور بکار می رود.

این عنصر همچنین در تولید موتور های توربینی مانند موتور های جت نیز استفاده می شود.از عنصر رودیوم در ساخت آلیاژ ها و کاتالیزور ها با پلاتین استفاده می کنند. به بیان دیگر، این عنصر بیشتر با پلاتین یا پالادیوم آلیاژ می شود. در این صورت، در پوشش های مقاوم در برابر حرارت و در دما های بالا و اتصالات الکتریکی کاربرد دارد.

به علاوه، رودیم می تواند مقاومت در برابر خوردگی عناصر کروم و تیتانیوم را در برابر اسید های غیر اکسید کننده، بهبود بخشد. این آلیاژ ها در سیم پیچ های کوره، سوزن های گرامافون، نوک های قلم، ترموکوپل، قطعات حساس صنعتی، سیم های مقاوم در برابر حرارت بالا، برخی از ابزار های پزشکی و جراحی، الکترود های شمع های هواپیما، موتور های توربین هواپیما، یاتاقان ها و رابط های الکتریکی کاربرد دارند.

مقاومت بسیار زیاد رودیم در برابر فرسایش و واکنش های شیمیایی، سبب می شود تا گزینه بسیار مناسبی برای سنجش دما های بسیار بالا و به عنوان ترموکوپل در کوره های صنعتی باشد. رودیم همچنین به عنوان یک ردیاب و یابنده، جهت اندازه گیری سطح شار نوترون در راکتور های هسته ای بکار می رود. از طرفی به منظور تولید اسید نیتریک و همچنین استفاده در هیدروژناسیون ترکیبات آلی نیز استفاده می شود. در صنایع شیشه ای و اغلب جهت تولید فایبر گلاس و شیشه تخت نیز استفاده شده است.

عنصر رودیم در ساخت جواهرات نیز کاربرد دارد. اغلب از آن برای پنهان کردن نواقص جواهرات، ترمیم آنها، براق کردن و صیقل دادن آنها بهره می برند. استفاده از یک لایه بسیار نازک رودیم نیز می تواند درخشش و جلای قابل توجه، جذابیت بالا و مقاومت بالا در برابر فرسایش و تیرگی به جواهرات بدهد. در واقع وقتی که از رودیم برای آبکاری جواهرات استفاده می شود، دوام آن فلز افزایش پیدا خواهد کرد. در حقیقت رنگ خاص و درخشان طلای سفید به دلیل همین روکش رودیم می باشد. لازم به ذکر است که از این عنصر به عنوان روکش نقره و همچنین جواهرات بدلی نیز استفاده می شود.

توجه داشته باشید که در ساخت طلای سفید معمولا از نیکل استفاده می شود. نیکل نیز مانند نقره می تواند حساسیت های پوستی در افراد ایجاد کند. بنابراین با کمک آبکاری رودیم، می توانید از ابتلا به حساسیت های پوستی جلوگیری نمایید. علاوه بر آن، به دلیل درخشندگی و مقاومت در برابر لکه دار شدن، می توان از آن به عنوان روکش نورافکن ها، چراغ ها و آینه ها نیز استفاده شود. از دیگر کاربرد های ترکیبات رودیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به عنوان پوشش اعمالی بر روی محصولات تزئینی
  • ساخت قطعات موتور های توربو
  • پایان کاری آینه های براق در صنایع اپتیک
  • تولید اجزای سازه های نوری
  • تولید نمایشگر های کریستال مایع (LCD) و لوله های اشعه کاتدی (CRT)
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>