اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فلوئور

از عنصر فلوئور تاکنون 18 ایزوتوپ (از F-14 تا F-31) و یک ایزومر (Mf-18) شناسایی شده است. از میان این ایزوتوپ ها درصد فراوانی ایزوتوپ فلوئور 19(f-19) به طور طبیعی پایدار است. تعداد نوترون این ایزوتوپ عنصر فلوئور 10 می باشد.

واکنش عنصر فلوئور با سایر عناصر

  • واکنش با کربن: پیوند بین کربن-فلوئور، پیوند کووالانسی بین یک اتم کربن و یک اتم فلوئور است. این پیوند خاصیت قطبی داشته و قوی ترین و کوتاه ترین پیوند شیمیایی در شیمی آلی است. این پیوند در تمامی ترکیبات آلی فلوئور دار مشاهده می شود.
  • واکنش با نافلزات: عنصر فلوئور به دلیل واکنش پذیری بالایی که دارد، می تواند با تمام نا فلزات واکنش دهد. البته نیتروژن، هلیم، نئون و آرگون استثنا هستند. فلوئور با گاز بی اثر (نجیب) زنون تحت حرارت و گرما واکنش می دهد. فلوئور در مقابل گرما با الماس و سیلیس واکنش داده و CF4 و SiF4 را تشکیل می دهد.
  • واکنش با آب: عنصر فلوئور با آب وارد واکنش شده و اکسیژن و فلوئورید هیدروژن می دهد.

خواص هیدروژن فلوئورید از ترکیبات این عنصر

هیدروژن فلوئورید با فرمول (HF) ترکیبی شیمیایی و گازی شکل است که سبک تر از هوا است. این ترکیب در دمای کمی کمتر از دمای معمولی اتاق (همانند بسیاری از هیدروژن هالیدها) در 19.5 درجه سانتی گراد می جوشد و در دمای پایین تر از -84 درجه سانتی گراد به صورت جامد در می آید. این ترکیب از منابع اصلی فلوئور است که با حل شدن در آب هیدروفلوریک اسید را به وجود می آورد که اثرات خورندگی بسیاری دارد و در صنایع پتروشیمی کاربرد زیادی دارد. این ماده بسیار سمی بوده و می تواند به ریه ها آسیب بزند.

اسید هیدروفلوریک که با HFنشان داده می شو، برای حکاکی روی شیشه، در لامپ و محصولات دیگر بکار می رود. فلوئور تک اتمی نیز در تولید نیمه هادی برای Plasma ashing استفاده می گردد.در تولید اورانیوم نیز از فلوئور و ترکیباتش (هگزا فلوراید) استفاده می شود. کاربرد ترکیبات فلوئور دار در تولید بیش از صد نوع ماده شیمیایی فلوئور دار تجاری وجود دارد. مثلا تعداد زیادی از پلاستیک های مقاوم در برابر گرما به کمک ترکیبات این عنصر تولید می شوند.

در الکترولیز آلومینیوم نیز از ترکیبات فلوئوردار (آلومینیات هگزا فلوئورید پتاسیم) استفاده می شود.فلوئورید سدیم به عنوان یک حشره کش و به ویژه سوسک کش استفاده می شود.محققین امکان استفاده از گاز فلوئور خالص به عنوان سوخت موشک را بررسی نموده اند. چون این گاز دارای ضربه مخصوص بالایی است.

خواص برخی از فلوئورید ها در جلوگیری از پوسیدگی دندان ثابت شده است. این مواد به خمیر دندان و گاهی به منابع آب شهری جهت کنترل پوسیدگی دندان افزوده می شوند. ترکیبات حاوی فلوراید در دندانپزشکی به صورت دهان شویه نیز به کار می روند. درواقع فلوراید از دو طریق از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>