اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اکسیژن

عنصر اکسیژن از عناصر شیمیایی جدول تناوبی عناصر بوده و با نماد (نشان) شیمیایی O شناخته می شود. عدد اتمی عنصر اکسیژن 6 و عدد جرمی آن 15.9994 amu است. عنصر اکسیژن در گروه 16 و تناوب دوم جدول مندلیف جای گرفته است. کاربرد عنصر اکسیژن بسیار زیاد است. درواقع بسیاری از واکنش های شیمیایی برای انجام شدن به این ماده بی نظیر نیاز دارند.

عنصر اکسیژن برای زنده ماندن موجودات زنده حیاتی است. حدود 20% از هوای تنفس موجودات را تشکیل می دهد. بدون اکسیژن موجودات قادر به تنفس نخواهند بود. ایزوتوپ عنصر اکسیژن نیز وجود داشته و کاربرد زیادی هم دارد. واکنش عنصر هیدروژن با بسیاری از عناصر جدول تناوبی صورت می گیرد. تولید عنصر اکسیژن می تواند به صورت صنعتی از هوا صورت گیرد.

تاریخچه پیدایش عنصر اکسیژن

در سال 1771 داروسازی سوئدی به نام Karl Wilhelm Scheele عنصر اکسیژن را کشف نمود. پس از آن دانشمندی به نام Joseph Priestley به طور گسترده تری این عنصر را کشف و معرفی نمود. نام این ماده در سال 1774 توسط (آنتوان لاوازیه)Antoine Laurent lavoisier گذاشته شد.

این ماده از فراوان ترین عناصر موجود در پوسته کره زمین است. مقدار این ماده را 46.7% تخمین زده اند. 87% اقیانوس ها (به صورت آب H2O) و 20% درصد جو زمین (به صورت اکسیژن مولکولی O2 یا O3)، عنصر اکسیژن را به خود اختصاص داده است. ترکیبات عنصر اکسیژن نیز مانند اکسید فلزات و سیلیکات ها و کربنات ها نیز معمولا در خاک و صخره ها یافت می شوند.

همچنین آب یخ زده نیز یک جسم سخت و متداول بر روی سیارات دیگر و ستاره های دنباله دار است. کلاهک های یخی که در مریخ وجود دارند از دی اکسید کربن منجمد تولید شده اند. درواقع ترکیبات عنصر اکسیژن در تمام کهکشان حضور داشته و طیف نور اکسیژن اغلب در ستاره ها دیده می شود.

ویژگی عنصر اکسیژن عنصر شماره 8 جدول تناوبی

عنصر اکسیژن عنصر شماره 8 جدول تناوبی بوده و در گروه 16 و دوره دوم جدول مندلیف قرار داشته و یک نافلز بشمار می آید. این ماده یکی از مهم ترین عناصر در صنعت و پزشکی و حتی زندگی روزمره بشمار می آید. برخی از ویژگی های عنصر اکسیژن با نماد شیمیایی O در ادامه آمده است. لازم به ذکر است فرمول عنصر اکسیژن نیز با O2 شناخته می شود.

  • عدد اتمی: 8
  • عدد جرمی (جرم اتمی): 15.9994
  • آرایش الکترونی: He [2s2 2p4]
  • گروه: 16
  • دوره: 2
  • فاز در شرایط STP: گاز
  • چگالی در STP: 1.429 گرم بر لیتر
  • نقطه ذوب: 218.79-
  • عدد اکسایش: 2-، -1، 0، 1+، 2+
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>