اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مولبیدن

خصوصیات ویژه مولیبدن از ساختار اتمی ([36Kr] 4d55s1) آن ناشی می شود. همانطور که از آرایش الکترونی مشخص است، اوربیتال d لایه ماقبل آخر در این عنصر در حال پر شدن است. در این عنصر، اوربیتال های s و d لایه ظرفیت نیمه پر است. بر این اساس، عنصر مولیبدن عنصری پایدار می باشد. این عنصر به واسطه آرایش الکترونی که دارد، در دسته فلزات واسطه قرار گرفته است. فلزات واسطه در حقیقت بین گروه فلزات قلیایی خاکی (گروه دوم) و عناصر گروه بور در جدول تناوبی قرار دارند. به عناصر واسطه، عناصر گروه B نیز گفته می شود.

با توجه به آرایش الکترونی پایدار این فلز می توان نتیجه گرفت که تمایلی به واکنش با اکسیژن یا آب در دمای اتاق نشان نمی دهد. حتی اکسایش ضعیف آن نیز از دمای 300 درجه سلسیوس آغاز می شود. اکسایش توده آن حتی در دمای بالاتر از 600 درجه سلسیوس انجام می شود. در این صورت تری اکسید مولیبدن تشکیل می گردد.

بنابراین برای شروع اکسایش به دما احتیاج دارد. همانند بسیاری از فلزات واسطه سنگین تر از خود، این فلز نیز تمایل کمی برای تشکیل کاتیون در محلول های آبی دارد. با این حال، کاتیون سه بار مثبت (+Mo 3) در شرایط کنترل شده دقیق، ایجاد شده است. عنصر مولیبدن (عنصر شماره 42 جدول تناوبی)، در واقع فلزی است که در حالت توده ای به رنگ سفید نقره ای درخشنده دیده می شود. درحالی که در هنگام پودری به رنگ خاکستری تیره مشاهده می شود.

در میان تمامی فلزات تجاری موجود در بازار، مولیبدن یکی از پایین ترین ضرایب انبساط حرارتی را دارد. به علاوه بیشتر ترکیبات آن حلالیت کمی در آب دارند. این عنصر به شکل های پودری، شمش، میله، سیم، ورقه های بسیار شکل پذیر، ورقه های فشرده و همچنین به شکل بلور های بزرگ منفرد قابل دسترس است. این عنصر از عناصر تانتالیوم و نیوبیوم ارزان تر می باشد. این فلز همچنین نصف وزن و چگالی اتمی فلز تنگستن را دارد، بنابراین در اغلب آلیاژ های فولادی می تواند جایگزین تنگستن شود. در این صورت همان اثرات متالورژی را تنها با مصرف نصف فلز خواهید داشت. از دیگر ویژگی های عنصر مولیبدن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حالت فیزیکی آن در دمای 25 درجه سلسیوس و فشار 1 اتمسفر به صورت جامد است.
  • دمای ذوب و دمای جوش این عنصر به ترتیب 2610 و 4639 درجه سانتی گراد است.
  • عنصر مولیبدن در هوا به سرعت اکسید نمی شود.
  • ساختار بلوری آن به شکل مکعبی مرکز پر (bcc)است.
  • این عنصر آلوتروپ ندارد.
  • جرم اتمی مولیبدن برابر با 95.95 g/mol است.
  • چگالی آن نیز برابر با 10.22 g/cm3 می باشد.
  • یون های مولیبدن معمولا عدد اکسایش برابر با اعداد -1، -2، -4، 0، +1، +2، +3، +4، +5 و +6 را دارند. در حقیقت یک اکسید اسیدی قوی محسوب می شود. اعداد اکسایش +4 و +6 متداول تر می باشند.
  • اولین انرژی یونیزاسیون آن برابر با 684.3 kJ/mol است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>