اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نیوبیم

فلز نیوبیوم در تولید آلیاژ های مغناطیسی ابر رسانا، موشک ها، جت ها، راکت ها و وسایل سرما زایی کاربرد گسترده ای دارد. به عنوان مثال، آلیاژ های نیوبیوم-تیتانیم و همچنین آلیاژ نیوبیوم- قلع جهت ساخت کابل های مغناطیسی ابرهادی که در حقیقت حالت مغناطیسی بالایی را تولید می کنند، بکار می روند. علاوه بر آن، این آلیاژ های ابررسانا در آهنربا های ابر رسانای اسکنر هایMRI، دستگاه های رزونانس مغناطیسی هسته ای و شتاب دهنده های ذرات نیز استفاده می شوند. به همین دلایل می توان گفت که عنصر نیوبیوم یکی از مهم ترین عناصر در جهان است.

اگر از مقدار قابل توجهی از فلز نیوبیوم به صورت خالص در نیکل، کبالت و آهن جهت ساخت آلیاژ های سنگین بهره ببرند؛ آلیاژ به دست آمده در اجزای موشک ها، موتور های جت و دیگر تجهیزاتی که به مقاومت بالا در مقابل گرما احتیاج دارند، استفاده می شود. به عنوان مثال در سیستم های پیشرفته ساختار فضایی، از این عنصر استفاده می کنند. عنصر نیوبیم در سایر آلیاژ ها نیز می تواند استفاده شود.

در واقع در فلزات ضد زنگ و به عنوان آلیاژ فلزات غیر آهنی کاربرد دارد. این آلیاژ ها بسیار قوی می باشند. بنابراین اغلب جهت ساخت فلزات استیل مخصوص، خطوط لوله و اتصالات جوش خورده محکم بکار می روند. همچنین به عنوان عنصر پایدار کننده کاربید در فولاد های ضد زنگ و یا به عنوان عنصر استحکام زا در آلیاژ های پایه نیکل و کبالت در دما های بالا در نظر گرفته می شود.

به دلیل رنگ آبی نیوبیوم، این عنصر می تواند به عنوان آلیاژ در صنعت طلا و جواهرسازی استفاده شود. همچنین، در سایر جواهرات نیز به عنوان جایگزین ضد آلرژی برای عنصر نیکل بکار گرفته می شود. از طرفی دیگر، این فلز مقطع عرضی پایینی در برابر نوترون های گرمایی دارد. پس در صنایع هسته ای نیز کاربرد خواهد داشت.

همچنین از آن می توان جهت جوشکاری طاق ها، میله های ضد زنگ و یا جوشکاری های قوسی به منظور تثبیت درجه فولاد زنگ نزن نیز استفاده کرد. نیوبیوم به عنوان یک جایگزین مناسب برای باطری ها و خازن ها کاربرد دارد. همچنین می توان این عنصر را به شیشه اضافه نمود تا یک ضریب شکست بیشتری را به دست آورد. در این صورت امکان داشتن شیشه های نازک تر و سبک تر را خواهید داشت.

از دیگر کاربرد های نیوبیوم می توان به الکترونیک (مثلا هارد دیسک های جدید)، اپتیک، راکتورهای اتمی، ساخت دستگاه های موج آکوستیکی سطحی، تلفن های همراه، مدولاتور های نوری، فرآیند سکه شناسی، ابزار برش، ساخت سیم های ولتاژ بالا، در سیستم های حفاظتی کاتدی در برخی از مخازن آب، ریل های جوش خوردنی و به عنوان یکی از مواد اصلی و مهم تشکیل دهنده کاتالیزور های ناهمگن با عملکرد بالا اشاره کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>