اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ایتریم

عنصر ایتریم یکی از کمیاب ترین عناصر شیمیایی است که می تواند در خانه و در وسایلی همچون مانیتور و تلویزیون های رنگی، لامپ های ذخیره انرژی، لامپ های فلورسنت و شیشه ها یافت شود. کاربرد های آن همچنان در حال افزایش است. زیرا به منظور تولید کاتالیزور و صیقل دادن شیشه ها گزینه مناسبی است. بیشترین کاربرد ایترویوم در صنعت سرامیک و فسفر است.

در حالی که مقادیر کمتری از آن در صنایع متالورژی، پرداخت شیشه، کاتالیزور و مواد افزودنی استفاده می شود. علاوه بر آن، کاربرد های الکترونیکی نیز برای این ماده وجود دارد. از میان این کاربرد های الکترونیکی، سنسور های اکسیژن بسیار مهم اند.اکسید ایتریوم کاربرد های ویژه ای دارد. مثلا قبل از کشف مانیتور و تلویزیون های صفحه تخت، دستگاه های قدیمی دارای لوله های بزرگ شیشه ای و سیستم اشعه کاتدی بودند. در واقع تصاویر را بر روی یک صفحه، نمایش می دادند.

ترکیب اکسید ایتریوم با عنصر اوروپیم، رنگ قرمز لامپ تصویر تلویزیون های رنگی را فراهم می کرد. علاوه بر آن، اکسید ایترویوم در ساخت گارنت آهن-ایتریوم کاربرد دارد. این کامپوزیت، فیلتر های مایکروویو بسیار مناسب و موثری می باشند. همچنین در فناوری رادار و ارتباطات نیز کاربرد دارند. اکسید ایتریم در شیشه می تواند شیشه ها را نسبت به حرارت و ضربه مقاوم کند. همچنین در ساخت لنز های دوربین استفاده شود. این اکسید به منظور ساخت ابر هادی ها نیز مناسب است.

ابر هادی ها در واقع به اکسید فلزاتی گفته می شود که می توانند جریان الکتریسیته را بدون هیچگونه اتلاف انرژی هدایت نمایند.عنصر شماره 39 جدول تناوبی کاربرد های پزشکی نیز دارد. به عنوان مثال، ایزوتوپ رادیواکتیو ایتریوم 90 در پرتو درمانی جهت درمان سرطان کبد و تعدادی دیگر از سرطان ها کاربرد دارد.

علاوه بر آن، سوزن های دارای این ایزوتوپ رادیواکتیو، به کمک تشعشع می توانند به طور دقیق عصب های انتقال دهنده درد در نخاع را از بین ببرند. قطعا این روش نسبت به روش سنتی استفاده از چاقوی جراحی جهت پاره کردن اعصاب انتقال دهنده درد، بسیار بهتر خواهد بود. از طرفی دیگر این عنصر در ساخت لیزر های پزشکی نیز بکار می رود. علاوه بر موارد ذکر شده، از اکسید ایتریم جهت تثبیت زیرکونیا در سرامیک های دندانی بدون فلز بهره می برند.

در گذشته گارنت های مصنوعی تولید شده از کامپوزیت ایتریم-آلومینیوم به عنوان الماس شبیه سازی شده و یا دیگر سنگ های قیمتی فروخته می شدند. اما امروزه به جای آنها از زیرکونیا مکعبی استفاده می گردد. در حال حاضر، گارنت های ایتریم-آلومینیوم به عنوان بلور هایی بکار می روند که نور را در لیزر های صنعتی تقویت می نمایند.

این عنصر برای کاهش عنصر وانادیوم و یا دیگر غیر فلزات بکار می رود.فلز ایتریم در آلیاژ های فولاد باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی می شود.تعدادی از لیزر ها و همچنین سرامیک های ابر رسانا نیز دارای ایتریم می باشند.ایتریوم در ساخت چدن گره دار نیز شناخته شده است. زیرا زمانی که به چدن اضافه شود، می تواند آن را کار پذیر تر کند. در حقیقت خاصیت رسانایی چدن را افزایش می دهد.

ایتریم فلزی می تواند در مقادیر بسیار کم برای آلیاژ سازی استفاده شود. بدین صورت استحکام آلیاژ هایی مثل آلومینیوم و منیزیم را بالا می برد.این فلز همچنین می تواند جهت کم کردن اندازه دانه های کروبیوم، مولیبدنوم و زیرکنونیوم بکار برده شود.

با وجود اینکه فلزات به طور معمول هادی حرارت اند، اما آلیاژی از فلزات ایتریوم، آلومینیوم و کروم وجود دارد که در حقیقت عایق حرارت خواهد بود.خاصیت مغناطیسی آهن- ایتریوم، آلومینیوم و گادولینیوم بسیار جالب است، این ترکیبات می تواند به عنوان فرستنده و یا پخش کننده انرژی شنوایی بکار روند و موثر باشند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>