اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکسوساز سه فاز تمام موج:
مدار یکسوساز پل کنترل نشده تمام موج، از شش دیود تشکیل شده است. در این مدار، مشابه یکسوساز پل تکفاز، دو دیود برای هر فاز وجود دارد.

الکترونیک6

یکسوکننده سه فاز تمام موج را می توان با استفاده از دو یکسوساز نیم موج ساخت. مزیت این مدار یکسوساز، ریپل خروجی کمتر نسبت به یکسوکننده سه فاز نیم موج است. دلیل این ریپل کم، شش برابر بودن فرکانس خروجی نسبت شکل موج AC ورودی است.

همچنین، یکسوکننده تمام موج می تواند از یک منبع سه فاز سه سیمه با اتصال مثلث نیز تغذیه شود که نیازی به سیم نول ندارد. شکل زیر، مدار یکسوکننده سه فاز تمام موج را نشان می دهد.

الکترونیک7

مانند قبل، فرض می کنیم توالی به صورت قرمز-زرد-آبی (VA−Vb−VC) باشد و فاز قرمز (VA) در 0∘ آغاز شود.

همان طور که در شکل بالا مشخص است، هر فاز بین دو دیود وصل می شود. یکی از دو دیود، بخش مثبت بار و دیگری، بخش منفی آن را تغذیه می کند.

دیودهایD1، D3، D2 و D4 یک شبکه یکسوکننده پل را بین فازهایA و B تشکیل می دهند. به طور مشابه، دیودهایD3، D5، D4 و D6 بین فازهای B و C، و دیودهای D5، D1، D6 و D2 بین فازهای C وA قرار دارند.

بنابراین، دیودهایD1، D3 و D5، بسته به اینکه ولتاژ کدام یک در سر آند بیشتر است، بخش مثبت را تغذیه می کنند. از سوی دیگر، کاتد دیودهایD2، D4 و D6، بسته به اینکه کدام یک منفی تر است، هدایت می کند.

می توان مشاهده کرد که در یکسوسازی سه فاز، جفت دیودها با الگوی خاصی جریان را هدایت می کنند. این الگو به صورتD1−2D1−6D3−6D3−6D3−4D5−4D5−2 و D1−2 است که در شکل زیر نشان داده شده است.

الکترونیک8

در یکسوسازهای قدرت سه فاز، هدایت همیشه در مثبت ترین دیود و منفی ترین دیود متناظر با آن انجام می شود. وقتی سه فاز در ترمینال های یکسوساز می چرخند، هدایت از یک دیود به دیود دیگر منتقل می شود.

پس از آن، هر دیود120∘(یک سوم) از هر دوره تناوب منبع را با یک جفت دیود هدایت می کند. هر یک جفت دیود به اندازه60∘(یک ششم) یک تناوب را هدایت می کنند.

بنابراین، می توانیم بگوییم برای یک یکسوساز سه فاز که از طریق ثانویه ترانسفورماتور تغذیه می شود، هر فاز به اندازه360∘/3جدا خواهد شد و بنابراین به 2×3 دیود نیاز داریم. لازم به ذکر است که برخلاف یکسوساز نیم موج، اتصال مشترکی بین ورودی یکسوکننده و ترمینال های خروجی وجود ندارد. بنابراین، می توان آن را با یک ترانسفورماتور با اتصال ستاره یا مثلث تغذیه کرد.

در نتیجه، مقدار DC میانگین شکل موج ولتاژ خروجی یک یکسوساز تمام موج سه فاز، برابر است با:


که در آن، VS برابر باVL(PEAK)/√3 و VL(PEAK) ولتاژ خط به خط ماکزیمم (1.414VL) است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>