اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شیمی

بیشتر واکنش های اسید های کربوکسیلیک شامل تبدیل آنها به استر ها، آمید ها، اسید کلرید ها، الکل ها و نمک های کربوکسیلات می باشند. از دیگر واکنش های آنها می توان به واکنش با باز ها و تولید نمک، احیای اسید ها، تهیه آسیل هالید ها، هالوژن دار شدن آنها و همچنین واکنش های جانشینی هسته دوستی آسیل اشاره کرد.

این ترکیبات دارای واکنش های دیگری نیز هستند که بررسی این واکنش ها از حوصله این بحث خارج است. اما دقت داشته باشید که به طور کلی می توان گفت اکسایش الکل ها، آلدهید ها و کتون ها، اسید های کربوکسیلیک را به عنوان محصول می دهد. در حالی که کاهش اسید های کربوکسیلیک، الکل ها، آلدهید ها و کتون ها را خواهد داد.

کاربرد های کربوکسیلیک اسید ها

این ترکیبات ماده ای ارزشمند در بدن حیوانات و گیاهان می باشند. در واقع می توان گفت که چربی ها و پروتئین ها (اسید آمینه) نوعی اسیدکربوکسیلیک می باشند. علاوه بر آن، مزه ترش بسیاری از خوراکی ها مانند سرکه، آبلیمو و آبغوره نیز به دلیل همین اسید ها می باشد. استر ها از واکنش میان اسیدکربوکسیلیک و الکل به دست می آیند. این دسته از اسید ها در تولید پلیمر، حلال ها، شوینده ها، افزودنی های غذا و صنعت داروسازی کاربرد دارند.

اگر اسید کربوکسیلیک مورد نظر، دو عامل اسیدی داشته باشد در این صورت نام گذاری آن بر وزن آلکان دی اوییک اسید خواهد بود مثل دی بوتانوئیک اسید. علاوه بر آن، اگر گروه عاملی کربوکسیل به حلقه بنزن متصل شده باشد، به آن بنزوییک اسید می گویند. از آن جهت که بسیاری از کربوکسیلیک اسید ها، در واقع جزء نخستین ترکیبات آلی استخراج شده و شناخته شده می باشند، تعداد زیادی از آنها علاوه بر نام آیوپاک خود یک نام معمولی نیز دارند. نام معمولی و مشهور آنها در بخش کاربرد ها آورده شده است.

متانوییک اسید، فرمیک اسید یا جوهر مورچه با فرمول شیمیایی HCOOH ساده ترین عضو گروه کربوکسیلیک اسید ها می باشد. این اسید در طبیعت در نیش حشراتی مثل مورچه یا زنبور پیدا می شود. علاوه بر آن، ماده گزش زا در برگ گیاه گزنه نیز اسید فرمیک می باشد. از طرفی دیگر، بنزوئیک اسید (PhCOOH) که در حقیقت یک بلور سفید رنگ است، ساده ترین کربوکسیلیک اسید آروماتیک می باشد. آمینو اسید، اسید های چرب و اتانوئیک اسید ( اسید استیک یا جوهر سرکه) نیز سه مثال مهم دیگر از کربوکسیلیک اسید ها می باشند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>