اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


تیتراتور


تیتراتور تک حالته

یکی از انواع تیتراتورها تک حالته می باشد که در آزمایشگاه، برای مواردی که باید چندین بار آنالیز آن انجام شود، استفاده می شود. در زیر به بیان انواع تیتراتورهای تک حالته می پردازیم.

تیتراتور کارل فیشر (Karl Fischer)

برای تعیین مقدار بسیار کم آب در نمونه (مایعات، جامدات، گازها، مواد خمیری و روغن ها)، از تیتراتور کارل فیشر به عنوان یک تیتراتور کلاسیک استفاده می شود. این روش بسیار بادقت، سریع و کارآمد می باشد. این دستگاه می تواند 10 برنامه تیتراسیونی از پیش تعیین شده تیتراسیونی را انجام دهد.

همچنین می تواند میزان رطوبت و آب را با دقت بالا، از 0,1 میلی گرم تا 100 درصد آب تعیین کند. دو سرنگ با ظرفیت 5 میلی لیتری، در قسمت کناری دستگاه تیتراتور کارل - فیشر نصب است. تزریق محلول، تخلیه اضافات آزمایش و انجام مراحل تعیین فاکتور، از طریق این سرنگ ها و به شکل خودکار و توسط دو پمپ داخلی انجام می شود.

در این دستگاه با تیتر کردن نمونه با باز آلی و استخراج آن به داخل حلال، میزان رطوبت آن را تعیین می کند. حلال تیتراسیون در روش کارل - فیشر، متانول خشک می باشد. در صورت حل نشدن نمونه در متانول، از کلروفرم، دکانول، فرمالدهید و یا حلال های دیگر استفاده می شود. معرفی که در این دستگاه به کار گرفته می شود، ید است. در تکنیک های حجم سنجی و کولومتری از این نوع از تیتراتور استفاده می شود.

حجم سنجی

در تیتراسیون حجم سنجی که طریقه انجام آن، اضافه شدن مستقیم تیترانت به نمونه محلول از بورت می باشد، از تیتراتورهای مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال از تیتراتور فشرده زمانی استفاده می شود که محیط آزمایشگاه کوچک باشد. اما وقتی از نظر جا و مکان، مشکلی نباشد، از تیتراتورهای استاندارد که ظرفیت بیشتری دارند استفاده می شود.

همچنین این نوع از تیتراتورها دارای عملکرد بهتری نسبت به تیتراتورهای فشرده هستند. در تیتراسیون حجم سنجی، همچنین می توان از تیتراتورهای تک بورتی و یا چند بورتی نیز استفاده کرد. تیتراتورهای چند بورتی برای تیتراسیون های برگشتی و آنالیزهایی که نیاز به برگشتی سریع دارند، به کار گرفته می شود.

کولومتری

تیترانت در تیتراسیون کولومتری از نوع کارل - فیشر، تولیدی به شکل الکتروشیمیای در سلول تیتراسیون داشته و خیلی کم می تواند سطح های آب را اندازه گیری کند. در کولومتری نیز می توان از تیتراتورهای فشرده و یا استاندارد با توجه به فضای آزمایشگاه استفاده کرد.در تیتراسیون پتانسیل سنجی به جای معرف، ولتاژ عبوری از آنالیت و محلول الکترولیت مورد اندازه گیری قرار می گیرد. در اندازه گیری میزان PH، تیتراسیون غلظت یونی، اکسیداسیون و کاهش، رسوبی و کمپلکسومتری از این تیتراتورها استفاده می شود.

همچنین از این نوع دستگاه تیتراتور در صنایع نفت و روغن خودرو، روغن ترانسفورماتور، صنایع غذایی مانند اندازه گیری اسیدیته انواع نوشیدنی و آبمیوه، اندازه گیری اسید اسکوربیک در مواد غذایی، اندازه گیری سولفور دی اکسید، تعیین میزان کلسیم موجود در شیر و آبمیوه، اندازه گیری سدیم در کنسرو، در آب و فاضلاب برای اندازه گیری سختی آب، تعیین آمونیاک و کلرید آب آشامیدنی، تعیین میزان اکسیژن محلول در فاضلاب و موارد بسیار دیگر استفاده می شود.

تیتراتور اسید - باز

برخی از تیتراتورها مخصوص اندازه گیری میزان اسیدیدیته یک نمونه و برخی برای اندازه گیری میزان قلیاییت یک نمونه استفاده می شود. تیتراتورهایی هم وجود دارد که هم می تواند اسیدیته و هم بازیسیته را تعیین کند.

تیتراتور چند حالته

در بعضی از مواقع که یک آنالیز انجام نمی شود و چند آنالیز با هم به صورت ترکیبی انجام می شود، از تیتراتورهای ترکیبی استفاده می شود. به عنوان مثال بعضی تیتراتورها هم برای پتانسیومتری و هم کارل - فیشر کاربرد داشته و برخی نیز هم برای پتانسیومتری و هم قابلیت هدایت، به کار گرفته می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>