اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

الکترولیت

الکترولیت ها برای بدن انسان بسیار مهم می باشند. این مواد در واقع دو کار اصلی در بدن انسان انجام می دهند، یکی مقدار آب موجود در بدن انسان را متعادل می کنند تا سلول ها بتوانند به درستی کار کنند، دیگر اینکه باعث تحریک عصب می گردند.

همچنین این مواد، به عنوان کاتالیزور در بسیاری از واکنش های آنزیمی بدن انسان شرکت می کنند (مثلا در واکنش تبدیل پروتئین ها به آمینو اسید ها). در بدن انسان، مسئولیت تنظیم غلظت الکترولیت در خون بر عهده کلیه ها است. در واقع حذف الکترولیت اضافی در بدن و یا جایگزین کردن الکترولیت از دست رفته به دلیل فعالیت های روزانه از فعالیت های کلیه هاست.

زمانیکه انسان فعالیت بدنی سنگینی انجام می دهد، احساس خستگی خواهد کرد. زیرا در این حالت، بدن انسان الکترولیت از دست داده است. این الکترولیت از دست رفته بایستی به وسیله نوشیدنی های حاوی الکترولیت جایگزین گردد. حتی وقتی که عرق می کنید، همراه با آب، الکترولیت هایی همچون سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفات و کلر را نیز از دست می دهید. اگر این مواد معدنی جایگزین نشوند، می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

تعریق زیاد در هوای گرم، کم آبی بدن و فعالیت بدنی مداوم از مهم ترین ترین دلایل عدم تعادل الکترولیت های بدن می باشند. از جمله سایر دلایل می توان به بیماری هایی مثل جمع شدن خون در قلب، اختلالات کبدی، بیماری های کلیوی اشاره نمود. علاوه بر آن، برخی دارو ها همچون دارو های ادرار آور نیز که نمک و آب را از بدن خارج می کنند می توانند باعث بهم خوردن تعادل این مواد شوند.

لازم به ذکر است که دو علامت برجسته کمبود الکترولیت در بدن، پوست بی حال یا رنگ پوست تیره می باشد. از جمله علایمی که نشان می دهد بدن انسان دچار عدم تعادل الکترولیت شده است می توان به مواردی از قبیل سردرد، اسهال، استفراغ، حالت تهوع، یبوست، ناراحتی های معده، ضعف عمومی، احساس گزگز در بازو ها و پا ها، ضربان نا منظم و سریع قلب، گیجی، خستگی، اسپاسم یا گرفتگی عضلات، بی حسی، سردرگمی، تحریک پذیری، تشنج، تغییرات در فشار خون، اختلالات سیستم عصبی و اختلالات استخوانی اشاره کرد.

از این رو، در طول تمرینات ورزشی، آب باید به میزان کافی نوشیده شود. همچنین نوشیدنی های زیادی برای جایگزینی الکترولیت ها در بازار وجود دارند. غذا های غنی از پتاسیم همانند موز و غذا های شور و سالم مثل مغز ها برای جایگزینی سدیم در بدن مصرف کنید. توجه داشته باشید که در موارد شدید، از محلول های نمکی و پتاسیم داخل وریدی استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>