اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نقطه ذوب

نقطه ذوب مواد را می توان با روش ساده و با استفاده از دستگاه تعیین نقطه ذوب اندازه گیری کرد. لوله تیل و دستگاه های میکروسکوپی دو روشی هستند که برای تعیین نقطه ذوب استفاده می شوند. نقطه ذوب، دمایی است که در آن یک ماده از حالت جامد به حالت مایع در می آید و ذوب شدن اتفاق می افتد.

وقتی به یک جسم جامد، گرما می دهیم انرژی جنبشی مولکول های آن افزایش می یابد. به این ترتیب با افزایش حرکت مولکول ها (که در حالت جامد در جای مشخصی بودند)، فاصله بین آن ها زیاد شده و مولکول ها به طور آزادانه می توانند به هر طرف حرکت کنند.به این فاز که مولکول ها به راحتی جابه جا می شوند، فاز مایع می گویند. به این دما که فاز جامد به فاز مایع تبدیل می شود، نقطه ذوب می گویند.

در این دما دو فاز جامد و مایع در حال تعادل بوده و فشار بخار جامد با فشار بخار مایع برابر خواهد بود. چون تعیین نقطه ذوب تحت تأثیر فشار می باشد به همین دلیل نقطه ذوب را در فشار استاندارد اندازه گیری می کنند. نکته ای که در عمل ذوب شدن بسیار مهم است، ثابت بودن درجه حرارت در هنگام ذوب جامدات می باشد. در هنگام ذوب شدن، مانند عمل تبخیر و تصعید، یک تغییر حالت فیزیکی اتفاق می افتد.

عوامل تأثیرگذار در نقطه ذوب مواد

  • نیروهای جاذبه: هر چه نیروی بین مولکول ها زیاد باشد نقطه ذوب ماده نیز زیاد خواهد بود. به عنوان مثال مواد یونی به دلیل داشتن جاذبه الکتروستاتیک بین یون ها دارای نقاط ذوب بالایی هستند. مواد دارای پیوندهای هیدروژنی و همچنین مواد قطبی دارای نقاط ذوب بالایی می باشند.
  • وجود ناخالصی: مواد ناخالص نسبت به مواد خالص دارای نقاط ذوب کمتری به دلیل داشتن گستره ذوب بالا، هستند.
  • ترکیب مواد: در صورت ترکیب دو ماده با یکدیگر نقاط ذوب آن ها کاهش می یابد.
  • حرارت زیاد: اگر درهنگام تعیین نقطه ذوب ماده، گرمای زیادی به آن داده شود، ماده قبل از ذوب شدن شروع به تجزیه شدن می کند.
  • فشار بخار بالا: اگر فشار بخار زیاد باشد، قبل از ذوب شدن ماده، عمل تصعید اتفاق افتاده و ماده بخار می شود.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>