اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هداین سنج

در دستگاه هدایت سنج آزمایشگاهی 4 الکترود وجود دارد که جریان الکتریکی به دو الکترود خارجی وصل شده و ولتاژ بین دو الکترود داخلی اندازه گیری می شود. همان طور که گفته شد جنس این الکترودها از پلاتین می باشد. اساس اندازه گیری هدایت الکتریکی، قانون اهم و با اندازه گیری سطح و فاصله ی الکترودها می باشد.

این دستگاه ها را برای دقت بیشتر با به کارگیری الکترولیت های با ضریب هدایت مشخص، کالیبره می کنند. اما کاربرد هدایت سنج های صنعتی با استفاده از روش های القایی می باشد که در این روش سنسورهای تعیین ضریب هدایت، توسط مایع خیس نمی شوند. در صنعت سیم پیچ های جفتی استفاده می شوند. یکی کویل های (سیم پیچ های) القایی استفاده شده در این روش با وارد کردن ولتاژ مشخص، میدان مغناطیسی ایجاد می کند و در سیم پیچ دیگر از ترانسفورمر کویل ثانویه ایجاد می شود.

چون دما در هدایت الکتریکی بسیار موثر می باشد (افزایش دما باعث بالا رفتن ضریب هدایت الکتریکی می شود)، یا باید دستگاه های استفاده شده در همان دما کالیبره شوند و یا باید از وسایل دارای عایق دمایی باید استفاده شود.

کاربرد دستگاه هدایت سنج آزمایشگاهی

برای آزمایشات محیطی مانند تعیین سالم بودن آب حوضچه ها و همچنین برای آنالیز آب خالص از دستگاه کنداکتومتر استفاده می شود. در تصفیه آب، آکواریوم ها، صنعت آبکاری، عکاسی، رشد و نمو گیاهان، آزمایشگاه ها، کاغذ سازی، محل تخم گذاشتن و پرورش ماهی ها، کنترل کیفیت و موارد بسیار زیاد دیگر از این دستگاه استفاده می شود.

در مواردی هم که حساس به رسانایی محلول ها هستند مانند ترکیب کردن، از این دستگاه برای اندازه گیری هدایت الکتریکی استفاده می شود. برای تعیین مقدار نمک ها، ناخالصی ها و مواد مغذی در آب از کنداکتومتر استفاده می شود که برای آب شرب و ماهیان آکواریومی بسیار حائز اهمیت می باشد. سنسور اندازه گیری هدایت الکتریکی مقدار EC را در ورود و خروج دستگاه تصفیه آب اندازه گیری می کند.رسانایی و هدایت الکتریکی در موادی مانند پلیمرهای رسانا که که در سلول های خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرد، با استفاده از کنداکتومتر انجام می شود.

تعیین هدایت الکتریکی آب

به توانایی آب برای هدایت جریان الکتریکی که به غلظت مواد یونی موجود در آن (یون های مثبت و منفی) و دما بستگی دارد، هدایت الکتریکی می گویند. کیفیت آب و طبقه بندی آن با اندازه گیری هدایت الکتریکی آب تعیین می شود. واحد تعیین هدایت الکتریکی میکروموس بر سانتیمتر می باشد. در تعیین هدایت الکتریکی محلول، ابتدا یک محلول استانداردی از کلرید سدیم (یک صدم مولار) در دمای 25 درجه سانتیگراد با هدایت الکتریکی مشخص تهیه و سپس هدایت الکتریکی نمونه مورد نظر با دستگاه و فرمول مشخص به دست می آید.

در آب رابطه ی خطی بین هدایت الکتریکی و غلظت املاح موجود در آب وجود دارد. اما در صورت وجود ناخالصی ها به مقدار زیاد در آب، به خاطر تأثیر مخالف حرکت یون ها بر هم، این رابطه ی خطی بر هم می خورد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>