اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دستگاه های اندازه گیری الکتریکی:
«دستگاه اندازه گیری الکتریکی» (Electrical Measurement Insturment)، قطعه ای است که به وسیله آن، دامنه یا مقدار کمیت مورد نظر اندازه گرفته می شود.

توان12

کمیت مورد اندازه گیری می تواند ولتاژ، جریان، توان و غیره باشد. در حالت کلی، وسایل اندازه گیری به دو دسته تقسیم می شوند:

توان11

دستگاه های اندازه گیری اصلی:
«دستگاه اندازه گیری اصلی» (Absolute Instrument)، به وسیله ای گفته می شود که در آن، اندازه گیری بر حسب یکی از پارامترهای دستگاه انجام می شود.

مقدار کمیتی که می خواهیم آن را اندازه گیری کنیم، هربار تغییر می کند، به همین دلیل از وسایل اندازه گیری اصلی به طور مداوم استفاده می شود. بنابراین باید مقدار کمیت مورد نظر به صورت تحلیلی محاسبه شود. اما این فرآیند، زمان بر است.

دستگاه های اندازه گیری اصلی، برای استفاده آزمایشگاهی مناسب هستند. به عنوان مثال می توان «گالوانومتر تانژانتی» (Tangent Galvanometer) را نام برد.

دستگاه های اندازه گیری فرعی:
در این وسایل، کمیت مورد نظر به طور مستقیم اندازه گیری می شود. این دستگاه ها، نسبت به یک وسیله اندازه گیری فرعی استاندارد دیگر کالیبره می شوند.

به عنوان مثال می توان به ولت متر، آمپرمتر و وات متر اشاره کرد. از وسایل اندازه گیری فرعی به طور عملی در صنعت استفاده می شود.

شکل زیر، انواع وسایل اندازه گیری فرعی را نشان می دهد:

توان13

دستگاه اندازه گیری فرعی دارای شاخص (Indicating Instrument): این وسیله از یک صفحه مدرج شماره دار و یک عقربه اشاره گر تشکیل شده است. عقربه اشاره گر، اندازه کمیت مورد نظر را نشان می دهد.

وسیله اندازه گیری فرعی ضبط کننده (Recording Instrument): این وسیله، مقدار کمیت مورد نظر را به طور پیوسته در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری می کند. به این ترتیب، مشخصات کمیت در یک بازه مشخص ضبط می شود.

وسیله اندازه گیری فرعی انتگرال گیر (Integrating Instrument): این وسیله، مقدار کلی کمیت مورد نظر در یک بازه زمانی را می دهد.

وسیله اندازه گیری فرعی دارای شاخص الکترومکانیکی (Electromechanical Indicating Instrument): برای آنکه عملکرد این وسیله صحیح باشد، سه عامل زیر باید در نظر گرفته شود:

  • «نیروی منحرف کننده» (Deflecting Force)
  • «نیروی کنترل کننده» (Controlling Force)
  • «نیروی میراکننده» (Damping Factor)

که در مقالات بعدی به آن میپردازیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>