اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015
خودروهای سواری و پیکاپ ها، تنها خودورهایی نیستند که در زمینه کاهش مصرف سوخت دستخوش تغییرات شده اند. کمپانی دایملر به تازگی اعلام کرده است کشنده Frieightliner SuperTruck که توسط این کمپانی تولید می شود بحران انرژی را مد نظر قرار داده است و در مقایسه مدل پایه که در سال 2009 تولید می شد، میزان مصرف سوخت را 115 درصد کاهش داده است. با یک محاسبه سرانگشتی می توان گفت مصرف سوخت مدل 2015 این کشنده حدود 22 لیتر در هر صد کیلومتر است. شاید زیاد تأثیرگذار نباشد ولی به کامیونی فکر کنید که به همراه بارش حدود 30 تن وزن دارد، با سرعت میانگین 105 کیلومتر بر ساعت حرکت می کند و می‌تواند مسافتی معادل 500 کیلومتر را بپیماید. بهتر است بدانید نیروی پیشران این کشنده زیبا را یک موتور توربو دیزل 10.7 لیتری تأمین می کند که قادر است 390 اسب بخار نیرو و حدود 1,898 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گفتنی است تلاش برای کاهش مصرف سوخت از سال 2009 شروع شده و هدف این بوده است که میزان مصرف 50 درصد کاهش پیدا کند.

کشنده دایملر

بیشتر پیشرفت هایی که در زمینه کاهش مصرف سوخت صورت گرفته است به خاطر طراحی بدنه کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015 است. جلو پنجره فعال، بسته به مقدار نیاز به خنک شدن موتور، باز و بسته می شود، پنل های جانبی نیز روی تایرها را می پوشانند. شیشه جلو شیبدار، آینه های جانبی آیرودینامیک و تایرهای کم مقاومت نیز نقش موثری در پایین آوردن مصرف سوخت بازی می کنند. با این حال، پیشرفت ها در زمینه مهندسی بسیار بیشتر از این بوده است. در ساخت بدنه از مواد بسیار مقاوم استفاده شده و باعث شده است. وزن کشنده 318 کیلوگرم پایین بیاید و هندلینگ نیز بسیار بهبود پیدا کند. روغن هایی که در موتور و گیربکس استفاده می شوند نیز فرمولی خاص و گران روی کمتری دارند تا عملکرد را بالا ببرند. پنل های جانبی مانع ورود هوا به قسمت زیرین کشنده می شوند و آشفتگی هوا در اطراف تایرها را به حداقل می‌رسانند.

طراحی داخلی
کامیون های بزرگ و مدرن امروزی در واقع نوعی کاروان نیز به شمار می روند چون پشت صندلی های جلو چند تختخواب وجود دارد، کمپانی دایملر نیز بیشتر با این هدف که وزن این قسمت را پایین بیاورد، طول آن را افزایش داده است.

کشنده دایملر

این فضای از یک طراحی منطقی برخوردار است و هیچ فضایی هدر نرفته است، همه مواد مصرفی نیز سبک وزن هستند. حتی کابینت ها نیز از فیبر کربن ساخته شده اند.طراحی داخلی کشنده کشنده دایملر SuperTruck بسیار آینده نگرانه است. صندلی ها از نیز از چرم آلکانترا ساخته شده اند و چراغ های LED فضا را روشن می‌کنند.

کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

موتور
بسیاری از کارهایی که در زمینه کاهش مصرف سوخت صورت گرفته در قسمت موتور بوده است. کمپانی دایملر از پیشرفته ترین موتور در کنار اجزائی که مقاومت را پایین می آورند استفاده کرده است. موتور جدیدی که در این کشنده به کار گرفته شده است 10.7 لیتر حجم دارد و هنوز ساختار سنتی شش سیلندر خطی را حفظ کرده است. مهندسین یک روکش مخصوص نیز بر روی اجزاء داخلی به ویژه اجزاء داخلی جداره های سیلندر کشیده اند تا سرعت حرکت سیلندرها افزایش پیدا کند. واتر پمپ دارای سرعت های مختلفی است، در داخل موتور نیز از روغنی با گران روی پایین استفاده شده است. در کنار موتور توربو دیزل، گیربکس دوازه سرعته و دو وضعیتی Detroit DT12 قرار می گیرد.

کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

این گیربکس از فناوری های Direct Drive و eCoast و Predictive بهره می برد که در کنار هم باعث می شوند تعویض دنده ها به جا و به موقع صورت بگیرد و نیروی خروجی موتور بر اساس سرعت کشنده تنظیم بشود. در پشت موتور، سیستمی تعبیه شده است که گازهای موتور را از NOx (اکسیدهای منو نیتروژن) پاک می‌کند. این سیستم فشتر بسیار کمی در پشت موتور ایجاد می کند و باعث می شود موتور نرم تر کار بکند، از طرفی دمای لوله اگزوز نیز پایین می آید. این سیستم از هوای داغ استفاده می کند تا در یک بویلر بخار آب تولید کند. بعداً از این بخار برای تولید برق و راه اندازی لوازم برقی استفاده خواهد شد. متأسفانه این سیستم در حال حاضر نمی‌تواند نیروی برق لازم برای راه اندازی تمام لوازم را تأمین کند ولی امید است در آینده این امر امکان پذیر بشود.

رقبا
یکی از رقبای سرسخت کشنده دایملر SuperTruck، کشنده Peterbilt است. البته کشنده Peterbilt زیاد آیرودینامیک نیست و مصرف سوخت آن به حدود 25 لیتر در هر 100 کیلومتر می رسد. با این که این میزان نسبت به مصرف یک کشنده معمولی کمتر است ولی باز هم به پای مصرف سوخت پایین کشنده دایملر SuperTruck نمی رسد.

رقیب کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

نتیجه گیری
بسیار جالب است که می بینیم کامیون ها و کشنده ها سبز و کم آلاینده می شوند، از مواد سبک وزن ساخته می شوند و از بخار آب برای راه اندازی سیستم ها استفاده می کنند. با در نظر گرفتن مسافتی که کامیون ها ظرف مدت یک سال می پیمایند، این میزان مصرف سوخت می تواند بسیار قابل توجه باشد. البته شاید سال ها طول بکشد تا این سیستم های کاهش مصرف راه خودشان را به سوی کامیون ها و کشنده ها باز کنند ولی جای خوشحالی است که مهندسانی در این زمینه پیش قدم شده اند.

کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>