اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سند حمل کالا در روند ترخیص کالا:
یکی از اسناد حائز اهمیت سند حمل کالا در روند ترخیص کالا می باشد که در آن نام ارسال کننده و دریافت کننده کالا درج می‌شود.

ترخیص4

سند حمل کالا جز مهم ترین مدارک در خریدوفروش خارجی و ترخیص کالا از گمرک بوده، و در برگیرنده ویژگی ها و خصوصیات محموله است. این سند برای خریدار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است چرا که به منزله هویت و شناسنامه کالا می باشد.

خریدار پس از انجام تعهدات مالی و تسویه حساب با فروشنده یا بانک گشاینده اعتبار، فقط از طریق ارائه اصل همین اسناد می تواند به امور ترخیص کالا مبادرت ورزد.

سند حمل کالا چیست؟
در سند حمل کالا ارسال کننده به عنوان فروشنده کالا در نظر گرفته می‌شود. البته یک شرکت نیز می تواند به عنوان ارسال کننده ذکر شود با این شرط که اصطلاح to orderدر آن ذکر شده باشد، که در این حالت بانک می تواند به شخص دیگری بارنامه را واگذار کند.

ولی چنانچه بعد این جمله بلافاصله blank endo rsed ذکر شود این خطر ریسک از بین می رود. البته صاحب سند حمل می تواند شخصی به غیر از حمل کننده باشد، طبق قانون امور گمرکی صاحب کالای تجاری شخصی است که نسخه اصلی سند حمل کالا به نام او صادر شده باشد.

انواع اسناد حمل کالادر روند ترخیص کالا:
سند حمل کالا در روند ترخیص به دو دسته اسناد حمل متداول و اسناد حمل خاص تقسیم بندی می‌شوند.

اسناد حمل متعارف (Conventional):
صدور این سند برای همه کالاها لازم و ضروری هستند و در صورت فقدان یا ناقص بودن موجب عدم پرداخت هزینه کالا به فروشنده، اختلال در روند انجام تشریفات گمرکی و در نهایت توقیف کالا خواهد شد. این اسناد شامل موارد زیرند:

بارنامه:
بارنامه قراردادی است که با صدور آن مالکیت کالا از فروشنده به شرکت حمل کننده منتقل می شود. این سند توسط شرکت حمل و نقل صادر می‌شود. بارنامه سند مالکیت با امکان واگذاری به غیر است که به منظور حمل و بارگیری کالا بر روی وسیله نقلیه صادر می‌شود. شامل 4 دسته دریایی، هوایی، زمینی و ریلی است.

فاکتور:
سیاهه تجاری یا فاکتور تقریبا مانند پیش فاکتور است، که روی آن کلمه سربرگ نوشته می‌شود. البته صدور پیش فاکتور و دریافت آن به منزله انجام معامله نیست اما فاکتور معتبرتر است که با صدور آن انجام معامله قطعی می شود.

گواهی مبدأ:
یکی از اسناد حمل کالا، گواهی مبدأ بوده که بیانگر نام کشور تولیدکننده کالاست. در صورتیکه کشور صادرکننده با کشور تولید کننده متفاوت باشد، گواهی مبدا نهایی توسط کشور ذینفع صادر می‌شود. حتی در برخی موارد توسط سفارت یا کنسولگری کشور مقصد نیز تائید می گردد. این سند در تصمیم گیری نهایی نقش مهمی را اجرا می کند.

گواهی بازرسی:
گواهی آزمایشی یا بازرسی، سندی است که در هنگام تحویل محموله به حامل در کشور مبدأ به منظور اطمینان خریدار از صحت کمیت و کیفیت کالای خریداری شده، نو بودن کالا، مبدا ساخت کالا، اندازه و ابعاد کالا، بسته بندی مناسب کالاها به صورت جزئی و کلی، علامت گذاری صحیح روی بسته ها، نحوه بارگیری و تخلیه صحیح، انتخاب وسیله حمل مناسب و… در کشور سازنده و یا توسط نماینده خریدار صادر می گردد.

پکینگ لیست:
سند پکینگ لیست نشان دهنده مشخصات خریدار و فروشنده، جزئیات کالای بسته بندی شده، تعداد، وزن، شماره فاکتور، ابعاد، محتویات درون هر بسته، محل بار گیری و تخلیه کالا است. قیمت کالا در این سند درج نمی شود.

بیمه نامه:
در صورتی که ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﻩ، ﺑﻴﻤﻪ ﻣﺤﻤﻮﻟﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﮔﻮﺍهی ﺑﻴﻤﻪ یا بیمه نامه ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻮﻉ ﻭ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﭘﻮﺷﺶ ﺑﻴﻤﻪﺍی ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺬﺍﻛﺮﻩ است ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

انواع اسناد حمل خاص:
این اسنادحمل کالا برای کالاها با ویژگی های خاص لازم می شود که باید به اسناد حمل متعارف اضافه شوند. اسناد حمل خاص طبق قرارداد و توافق طرفین معامله تعیین می شوند.

نمونه هایی از این اسناد عبارتند از:
سیاهه گواهی شده، گواهی وزن، گواهی ضد عفونی، گواهی لیست سیاه، سیاهه تائید شده، سیاهه کنسولی، گواهی بهداشت و سلامت دام، گواهی آنالیز سازنده کالا

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>