اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چه کالاهای غیرتجاری هستند؟
کالایی که از لحاظ قیمت بهای پایینی دارند و تعداد آنها نیز زیاد نیست، جنبه تجاری ندارند. این کالاها احتمالاجهت واحد های تولیدی بوده و یا وسایل شخصی ای هستند که تاجر برای استفاده شخصی خود خریداری کرده است.

ترخیص8

برای این کالاها بنابه تشخیص گمرک، با حداقل مجوزهای واجب، جواز ترخیص صادر می شود. اما حقوق و دستمزد گمرک جهت ورود به کشور پرداخت می شود.

در مورد این کالاها, اظهارنامه و کارت بازرگانی نیاز نیست، همچنین اسنادی نظیر مدرک مبدأ, عدل بندی, مدرک های بازرسی, پیش فاکتور و خود فاکتور ضرورتی دارند، بلکه فقط با پته گمرکی، مرخص می شوند.

البته ناگفته نماند در این بین، مسافرانی که قصد ورود کالا به کشور را دارند، اجازه دارند سالانه 80 دلار همراه خود وارد کشور کنند، به شرطی که کالاهای وارداتی جزء کالاهای ممنوعه نباشد.

انواع سندهای ترخیص کالا و تفاوت بین آنها:
در گمرک دو نوع سند ترخیص کالا وجود دارد که عبارتند از:

الف) مجوز ترخیص کالاهای تجاری(برگه سبز)

ب) پروانه یا مجوزی که برای کالاهای غیر تجاری صادر می شود که شامل پته گمرکی می‌شوند.

برگه سبز به پروانه یا مجوزی گفته می شود که گمرک به عنوان مجوز ورود کالای تجاری به ایران می دهد. درحالی که پته گمرکی، پروانه یا سند مجوز ورود کالاهای غیرتجاری به ایران است.

تفاوتی که بین برگه سبز و پته گمرکی وجود دارد در این است که در پته گمرکی نیازی به تنظیم اظهارنامه و ثبت سفارش برای کالای ورودی خود ندارید اما در ترخیص کالا به شکل برگه سبز، اوضاع به همین راحتی نیست.

در این حالت هم تشریفات ترخیص کالا و ثبت و ارائه مدارک گمرکی طولانی است، و هم اینکه برای ترخیص کالا به ارائه بارنامه، فاکتور به همراه اظهارنامه گمرکی نیاز است. برای بارگیری کالاها باید برگ سبز توسط کارشناسان گمرک امضا شود و سپس با برگه ی مربوطه به انبار مراجعه کرده و برای صدور بیجک اقدام کنند.

نحوه ثبت پته گمرکی:
اگر در گمرک، ترخیص کالاها به عنوان مسافری شناخته شود، یا برای هدیه و سوغاتی معمولی برای اشخاص حقیقی، لوازم مربوط به کالاهای مسافری و …تشخیص داده شود، مسئولین فنی سازمان گمرک موظف اند در صورت تأیید غیرتجاری بودن کالا، آن را در سامانه گمرک به صورت الکترونیکی اظهار کرده و به ثبت برسانند.

به دلیل ثبت تخلفات پیشین در حال حاضر، در فرآیند صدور پته های گمرکی، سخت گیری های زیادی اعمال می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>