اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قبض انبار در ترخیص کالا:
قبض انبار در ترخیص کالا به برگه های استانداردی اطلاق می‌شودکه بر طبق قوانین تجاری جهان طراحی شده و اعتبار یکسانی دارند.

ترخیص14

قبض انبارها زمانی صادر می شوند که کالا بعد از صورت برداری و کنترل لازم جهت تطبیق نوع و کمیت کالاها با اسناد باربری و بارنامه، در انبار ذخیره و ثبت گردد. قبض انبار درترخیص کالا یکی از انواع مدارکی هستند که افراد یا شرکت های وارداتی یا صادراتی در هنگام ترخیص کالاهای خود باید طی اظهارنامه گمرکی تسلیم واحدهای ذیربط نمایند.

قبض انباردر ترخیص کالا چیست؟
در یک تعریف کلی، قبض انبار به رسیدی اطلاق می شود که انبار دار به آورنده یا تحویل دهنده کالایی خاص ارائه می دهد تا دریافت آن کالا را تایید و گواهی نماید.

در امور گمرکی یکی از مراحل مهم ترخیص کالا، دریافت و ارائه قبض انبار است. به عبارت دیگر چون این سند تنها سندی است که تصدیق کننده مالکیت یک کالا در انبار گمرک می باشد، لذا می توان آن را مهم ترین سند نیز تلقی کرد.

طبق قوانین گمرکی، هر کالایی در مبادی ورودی و خروجی باید ابتدا تحویل انبار گمرک گردد و سپس پس از طی تشریفاتی خاص ترخیص شود.

انواع قبض انبار گمرکی از نظر ماهیت:

قبض انبار موقت:
شامل قبض هایی می شود که در ازاء ثبت کالاهای وارداتی یا صادراتی ارائه می شوند. این قبض انبارها مشمول بازرسی و کنترل قرا می گیرند اما عملیات حسابداری روی آنها انجام نمی شود.

قبض انبار دائم:
دقیقا مانند قبض های موقت است با این تفاوت که بعد از انجام بازرسی و کنترل های لازم، بخواهیم کالا را در انبار وارد و ذخیره نمائیم. در این حالت این قبض انبارها مشمول عملیات حسابداری می شوند.

قبض انبار مستقیم:
اگر چنانچه کالائی خاص با سفارش یک واحد مشخص سفارش داده شود و آن کالا پس از خرید، به جای انبار، مستقیماً تحویل واحد درخواست کننده گردد، در آنصورت قبض انبار مستقیم صادر می گردد.

نکته شایان توجه اینکه در این نوع قبض انبارها هم، تمام مراحل بازرسی روی آنها انجام می شود و قبض انبارها هم توسط انبار صادر می شوند ولی فقط وارد انبار نمی شوند و مستقیم تحویل واحد درخواست کننده می شوند.

انواع قبض انبار گمرکی از نظر شکل:
از نظر شکل ظاهری، قبض انبارهای گمرکی را در یک دسته بندی کلی می توان به سه دسته تقسیم کرد

قبض انباری دستی:
در این نوع قبض ها تمام مراحل ثبتی و مستندسازی بشکل دستی روی فرمهایی مشخص انجام و امضا و مهر می شوند.این نوع قبض انبارها در گذشته بیشتر مرسوم بودند اما هم اینک تا حدود زیادی جای خود را به قبض های کامپیوتری و اینترنتی داده اند.

البته نکته دیگر اینکه این نوع قبض انبارها در زمانی که تنوع کالاها کم باشد کاربرد بهتری دارند اما در صورت تنوع بالا، صدرو آنها هم وقت گیر و هم خسته کننده می شود. از سویی دیگر به دلیل دستی بودن تمام مراحل، احتمال خطای انسانی در آنها همیشه وجود دارد.

قبض انباری کامپیوتری:
این نوع قبض انبارها توسط نرم افزارهای خاصی که در کامپیوترها نصب شده اند، صادر می شوند. کاربر در این سیستم به جای یادداشت دستی تک تک موارد، به راحتی از طریق انتخاب گزینه هایی خاص نسبت به صدور قبض با کمترین خطا و بیشترین سرعت اقدام می نماید.

قبض انباری اینترنتی:
اخیرا نوع سومی از قبض های انباری پدیدار شده اند که از طریق سامانه های گمرکی (EPL) امکان صدور اینترنتی قبض انبارها را فراهم می سازند.

یک قبض انبار گمرکی دارای اطلاعاتی بشرح ذیل می باشد:

  • شماره ردیف دفتر انبار.
  • شماره بارنامه.
  • مرز ورودی.
  • شماره قبض انبار.
  • شماره انبار.
  • شرکت حمل کننده.
  • نام صاحب کالا.
  • علامت کالا.
  • نوع کالا.
  • نوع بسته.
  • تعداد.
  • وزن کالا با ظرف.
  • تاریخ تحویل کالا.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>