اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بازرسی در فرآیند ترخیص:
بازرسی محصولات از ضرورت های مهم در ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی است که در سطح بین المللی انجام می گیرد.

ترخیص25

فرآیند ترخیص، اهمیت بازرسی از چندین نظر شایان توجه است. از طرفی، دریافت گواهی بازرسی برای ترخیص برخی کالاها که مشمول استاندارد هستند، اجباری محسوب می شود و از اسناد ضروری برای ترخیص کالاست.

از طرف دیگر، خریداران می توانند از طریق بازرسی از کمیت و کیفیت محصولات خریداری شده ی خود مطمئن شوند. در این مطلب، بیشتر به بازرسی در فرآیند ترخیص کالا اشاره خواهیم کرد.

گواهی بازرسی کالا چیست؟
گواهی بازرسی در ترخیص کالا مدرکی است که پس از بازرسی ظاهری یا نمونه برداری و آزمایش، انطباق کالا با مشخصات تعیین شده را مشخص می کند و شامل انواع مختلفی می باشد. به طور کلی، بازرسی ممکن است در حین تولید، قبل از حمل، به صورت بازرسی استاندارد اجباری یا بازرسی قیمت باشد.

علاوه بر این، بازرسی کالا را در مبدأ یا مقصد می توان انجام داد، ولی اساسا گواهی بازرسی باید پیش از اظهار گمرکی دریافت شده باشد.

بازرسی استاندارد:
بازرسی استاندارد اجباری یا Certificate Of Inspection که به آن به اختصار COI گفته می شود از مهم ترین انواع بازرسی و از ملزومات در فرآیند ترخیص است که توسط شرکت های مورد تأیید سازمان ملی استاندارد صورت می گیرد.

بازرسی حین تولید:
برای برخی کالاها نظیر ماشین آلات و تجهیزات خاص یا برخی مواد خوراکی و بهداشتی، بازرسی ممکن است در حین تولید نیز انجام بگیرد تا محصولات مطابق با انتظارات تهیه شوند.

بازرسی پیش از حمل:
بازرسی پیش از حمل برای کالاهایی که در مرحله ی نهایی تولید هستند و بسته بندی شده اند، انجام می گیرد. در این بازرسی، صحت و سلامت کالاها و مطابقت آنها از نظر تعداد و مقدار با مشخصات پروفرما بررسی می شود.

اهمیت بازرسی در فرآیند ترخیص کالا:
در تشریفات اداری ترخیص کالا، دریافت گواهی بازرسی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. اصولا بعضی کالاها باید حداقل استانداردهای بین المللی را داشته باشند تا بتوان سلامت آنها را تأیید کرد.

از این رو، تأییدیه استاندارد اجباری برای واردکنندگان و صادرکنندگان این اطمینان خاطر را به وجود می آورد که کالاهایشان از نظر سلامت در سطح استانداردی قرار می گیرند.

علاوه بر این، از آنجا که بازرسی عموما پیش از حمل کالا انجام می گیرد، از مشکلات و خسارت های احتمالی که ممکن است پس از رسیدن محصول پیش بیاید، جلوگیری می شود.

گمرک نیز با بازرسی کالا از سلامت و بی عیب بودن محصولات وارداتی اطمینان حاصل می کند. برای شرکت های حمل و نقل و بیمه نیز داشتن گواهی بازرسی اهمیت زیادی دارد و شفافیت و انطباق کالا با مشخصات مندرج را نشان می دهد.

همچنین، در خصوص اسناد بانکی نیز، بانک گشایش دهنده اعتبار، هنگامی که گواهی بازرسی دریافت شده باشد می تواند اصالت فروشنده را تأیید کند.

حتا در مواردی که خریدار در ارتباط با بسته بندی محصول اش حساسیت هایی داشته باشد نیز می تواند آن را در قرارداد ذکر نماید تا در روند بازرسی مورد بررسی قرار بگیرد.

وظیفه شرکت بازرسی کالا:
شرکت های بازرسی کالا وظیفه دارند کالاها را از نظر استاندارد بودن و تطبیق با موارد مطرح شده در قرارداد، بازرسی کنند. در واقع، یک شرکت بازرسی وظیفه دارد صلاحیت فروشنده و کالاهای خریداری شده را تأیید کند.

برای این کار، شرکت های بازرسی افراد متخصص و متبحری را در اختیار دارند که این فعالیت را به طور دقیق و با استفاده از تجهیزات حرفه ای انجام می دهند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>